Π.Ο.Ε. – Ο.Τ.Α.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
Της
ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
ΤΗΣ Π.Ο.Ε. – Ο.Τ.Α.

ΑΘΗΝΑ – ΤΡΙΤΗ 9 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2004

Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Καλή σας μέρα. Πιστεύαμε ότι με τις εξελίξεις που υπάρχουν, όχι κυρίως στην προαναγγελία της απεργιακής μας κινητοποίησης, αλλά τις εξελίξεις που υπάρχουν κυρίως στην Αττική για τη διαχείριση των απορριμμάτων, θα ήταν κάπως μεγαλύτερη η συμμετοχή των ΜΜΕ.

Αυτό όμως δεν μας εμποδίζει να ακουστούν οι θέσεις μας, γιατί νομίζουμε ότι είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα και έχει διαπιστωθεί ότι οι εργαζόμενοι, κυρίως στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, το προηγούμενο χρονικό διάστημα είμαστε αυτοί που λέμε και την αλήθεια, αλλά λέμε και κάποια πράγματα τα οποία ποτέ δεν τα έχουν πάρει υπόψη τους οι κυβερνώντες, με επακόλουθο αυτή την κατάσταση που έχει δημιουργεί σήμερα.

Κατ’ αρχήν πρέπει να σας ενημερώσουμε ότι το Γενικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας έχει προκηρύξει 48ωρη απεργία για την Πέμπτη και Παρασκευή 11 και 12 Νοεμβρίου με αιτήματα οικονομικά, κλαδικά, θεσμικά και στο τέλος το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Θα υπάρξει την Πέμπτη στις 10.30 συγκέντρωση και πορεία στο Υπουργείο Εσωτερικών και την Παρασκευή το πρωί θα συνεδριάσει το Γενικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας για να καθορίσει τη στάση του μετά τις απαντήσεις που θα δώσει το Υπουργείο Εσωτερικών.

Πρέπει να σας πούμε ότι υπήρξε συνάντηση την προηγούμενη βδομάδα με τον Υπουργό Εσωτερικών. Για άλλη μια φορά συναντηθήκαμε μαζί του. Τα αιτήματα πλέον όχι μόνο τα ξέρει, αλλά τα έχει εμπεδώσει τόσο πολύ, που εμείς αυτό που περιμέναμε στη συνάντησή μας την προχθεσινή ήταν να δώσει απαντήσεις στα ζητήματα του κάδου.

Δυστυχώς δεν υπήρξε καμία απάντηση. Το μόνο που ήταν, να μας δηλώσει να ανανεώσουμε το ραντεβού μας για να συζητήσουμε τα ζητήματα αυτά στις 25 Νοεμβρίου. Αντιλαμβάνεστε ότι εμείς όλο αυτό το χρονικό διάστημα προετοιμάσαμε τον κλάδο για την επιτυχία αυτής της απεργιακής κινητοποίησης.

Τα μηνύματα που παίρνουμε είναι ότι ο κόσμος ανταποκρίνεται, θα συμμετέχει, γιατί τα προβλήματα που βάζει αυτή η απεργιακή κινητοποίηση είναι χρόνια αιτήματα του κλάδου, τα οποία δυστυχώς και η προηγούμενη κυβέρνηση και η τωρινή, έχουν μείνει μόνο στις υποσχέσεις.

Ένα μόνο παράδειγμα να σας πω, να μην επαναλαμβάνω τα αιτήματα, γιατί υπάρχουν και στο δελτίο Τύπου. Πέρσι με την απεργιακή μας κινητοποίηση και τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, η τότε κυβέρνηση δια στόματος του Υπουργού Εσωτερικών δεσμεύτηκε ότι υπήρξε δήλωση του Πρωθυπουργού ότι άμεσα θα προωθηθεί σχέδιο νόμου για τα βαρέα και ανθυγιεινά και η τότε αξιωματική αντιπολίτευση σήμερα κυβέρνηση, είχε δηλώσει ότι είναι άδικο και παράλογο να μην έχουν επεκταθεί τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα στους εργαζόμενους στους ΟΤΑ.

12 μήνες μετά, μπορούμε να σας πούμε ότι δεν έχει υπάρξει καμία εξέλιξη. Αντιλαμβάνεστε το μέγεθος της κοροϊδίας, της αγανάκτησης που υπάρχει στους συναδέλφους, που καθημερινά μέσα σε αντίξοες συνθήκες εργάζονται και παρέχουν εργασίες στο κοινωνικό σύνολο, όταν το ίδιο το κράτος τους κοροϊδεύει.

Είναι τα ζητήματα που επανήλθαν με τον δημοτικό και κοινοτικό κώδικα, όπου και αυτή η κυβέρνηση έχει σαν σχέδιο το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης, όπου ουσιαστικά καταργείται ο δημόσιος κοινωνικός χαρακτήρας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με μεταφορά αρμοδιοτήτων είτε σε ιδιώτες, είτε σε δημοτικές επιχειρήσεις. Άλλωστε και η ψήφιση του σχεδίου Θησέας αυτό το ρόλο έχει να παίξει.

Αντιλαμβάνεστε ότι η αντίδρασή μας σ’ αυτά τα ζητήματα θα είναι και δυναμική, αλλά θα έχει και τη συμμετοχή όλων των εργαζομένων.

Εκείνο όμως που πρέπει να σας πούμε αγαπητοί φίλοι, είναι ότι εμείς επανειλημμένα έχουμε θέσει το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, είτε αυτό είναι τα επικίνδυνα απόβλητα, είτε είναι η υλοποίηση των περιφερειακών σχεδιασμών, είτε είναι το πρόγραμμα της ανακύκλωσης που εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια, είτε βέβαια και η λειτουργία και η εφαρμογή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τα νοσοκομειακά απόβλητα.

Δυστυχώς καμία πρόοδος και καμία εξέλιξη δεν υπάρχει και φάνηκε ότι με την προγραμματική σύμβαση που υπογράφηκε τις προηγούμενες μέρες, ότι υπήρχε θέληση και υπήρχε αδράνεια ή αδιαφορία, ώστε να φτάσουμε στα όρια, για να πούμε ότι ξέρετε κάτι, δεν μπορεί αυτό να γίνει είτε μέσω του Συνδέσμου, είτε μέσω των άλλων φορέων που ενεργοποιούνται, για να έρθουν εξωθεσμικοί φορείς για να υλοποιήσουν και να εφαρμόσουν τους περιφερειακούς σχεδιασμούς.

Τελευταίο παράδειγμα είναι η προγραμματική σύμβαση που υπογράφηκε για την κατασκευή του ΧΥΤΑ ΙΙ στη Φυλή. Πρέπει να ξέρετε ότι η προγραμματική σύμβαση που υπογράφηκε, σας έχουμε δώσει και ένα κείμενο που αναλύουμε το περιεχόμενο αυτής της προγραμματικής σύμβασης, κατ’ αρχήν έχουμε εκχώρηση αρμοδιοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην κεντρική εξουσία τα τελευταία χρόνια για πρώτη φορά.

Έχουμε μία παράνομη προγραμματική σύμβαση και εμείς εδώ θέλουμε να σας πούμε ότι εξετάζουμε και τη νομική μας παρέμβαση για να κριθεί η νομιμότητα της προγραμματικής σύμβασης.

Και βέβαια το σχήμα που επιλέχθηκε, το Υπουργείο Εσωτερικών, η περιφέρεια και ο Ενιαίος Σύνδεσμος, είναι δυσκίνητο, αντιπαραγωγικό και φοβόμαστε ότι θα δημιουργήσει προβλήματα και δεν θα λύσει, που είναι το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Εδώ πρέπει να σας πω ότι υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί και μας κάνει εντύπωση πως το αποδέχθηκε αυτό το Δ.Σ. του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων του Νομού Αττικής, ότι ο Ενιαίος Σύνδεσμος είναι φορέας τον οποίο δεν τον εμπιστεύεται η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Για μεν το ΧΥΤΑ, δεν τον εμπιστεύεται, αλλά τον επιχορηγεί για να κατασκευάσει τον σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων στον Ελαιώνα. Είναι ένα πράγμα οξύμωρο και θέλει μια παραπέρα ανάλυση. Γιατί βέβαια θεωρεί ότι τα έργα που έχουν γίνει στο ΧΥΤΑ στα Άνω Λιόσια δεν τα έχει παραλάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση και βέβαια έχει να κάνει και με τα προβλήματα λειτουργίας.

Εδώ πρέπει να σας πούμε ότι πράγματι υπάρχουν προβλήματα. Δεν είχε λειτουργήσει το εργοστάσιο ανακύκλωσης. Δεν λειτούργησε γιατί όπως ξέρετε υπήρχε η κατολίσθηση η οποία δημιουργήθηκε απ’ την επιβολή που υπήρξε απ’ την κυβέρνηση και κυρίως απ’ το ΥΠΕΧΩΔΕ, στο να λαμβάνει τη λάσπη απ’ την Ψυτάλλεια, τη στιγμή που όλοι ξέραμε ότι είχε κορεστεί ο Χώρος Υγειονομικής Ταφής. Επακόλουθο ήταν αυτό το ατύχημα.

Υπήρχε πρόβλημα στη λειτουργία του εργοστάσιου ανακύκλωσης και βέβαια δεν μπορούμε να ξεχάσουμε ότι το εργοστάσιο ανακύκλωσης όταν είχε ολοκληρωθεί η κατασκευή του, επί ένα χρόνο το ΥΠΕΧΩΔΕ για τους λόγους που ξέρει αυτό, δεν ηλεκτροδοτούσε το εργοστάσιο, με επακόλουθο να δημιουργηθούν αυτά τα προβλήματα.

Εμείς είμαστε αντίθετοι αγαπητοί φίλοι στην εκχώρηση των αρμοδιοτήτων και θα το παλέψουμε το ζήτημα, πέρα απ’ την καταγγελία που έχουμε βγάλει και είναι και ένα απ’ τα θέματα, τα βασικά πλέον θέματα της απεργιακής μας κινητοποίησης, το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Πρέπει να σας πούμε ότι έχουμε ένα εργοστάσιο για τα νοσοκομειακά απορρίμματα, το οποίο στοιχίζει στον ελληνικό λαό κάθε μήνα περίπου 100 εκατ. και απ’ τους 15 τόνους που καθημερινά νοσοκομειακών απορριμμάτων δημιουργούνται, φτάνουν με τις χίλιες προσπάθειες που υπάρχουν και απ’ τις πιέσεις που ασκούνται απ’ τη μεριά και της ΠΟΕ-ΟΤΑ αλλά και του Ενιαίου Συνδέσμου, περίπου τέσσερις τόνοι καθημερινά στο εργοστάσιο αυτό.

Αντιλαμβάνεστε το που πηγαίνουν και το τι προβλήματα δημιουργούνται όχι μόνο στην υγεία των εργαζομένων στην καθαριότητα, αλλά και στην υγεία όλων των πολιτών στο λεκανοπέδιο, όταν είναι γνωστά τα προβλήματα που δημιουργούνται απ’ την ανεξέλεγκτη διάθεση αυτών των απορριμμάτων.

Εγώ θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που είσαστε σήμερα εδώ. Αν θέλει ο συνάδελφος ο Γιώργος Χάρδας, είναι Πρόεδρος των εργαζομένων στον Ενιαίο Σύνδεσμο, να μας πει κάποιες εξειδικευμένες απόψεις σχετικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων και με την προγραμματική σύμβαση που υπογράφηκε προχθές.

Γ. ΧΑΡΔΑΣ: Καλημέρα σας και από εμένα. Αυτό που ήθελα να πω, είναι ότι για πρώτη φορά στα χρόνια που τουλάχιστον εγώ είμαι στον ΕΣΔΚΝΑ υπήρξε μια προγραμματική σύμβαση, την οποία εμείς ως εργαζόμενοι καταγγείλαμε μαζί με την Ομοσπονδία των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Είναι μια ψευδεπίγραφη προγραμματική σύμβαση, η οποία στόχο και σκοπό έχει να αφαιρέσει αρμοδιότητες απ’ την αυτοδιοίκηση. Στην ανακοίνωση της Ομοσπονδίας στην οποία και εμείς συμφωνούμε και έχουμε και τη δική μας θέση μέσα απ’ αυτή, λέμε ότι όχι μόνο ο Ενιαίος Σύνδεσμος, αλλά και η Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων, οι δήμαρχοι δηλαδή του λεκανοπεδίου, συνηγόρησαν στην υπογραφή αυτής της προγραμματικής σύμβασης.

Βεβαίως το ΥΠΕΣΔΔΑ και η περιφέρεια όπως όλοι γνωρίζετε, στα θέματα που έχουν να κάνουν με τις αρμοδιότητες των δήμων, πολλές απ’ αυτές τις εκχωρούν χωρίς πόρους. Τώρα έχουμε το αντίθετο φαινόμενο. Αρμοδιότητες που είχαν πόρους και που χρηματοδοτούνται απ’ την Ευρωπαϊκή Ένωση, θέλησαν να τις πάρουν και να τις διαχειριστούν οι ίδιοι.

Αυτό είναι και επίσης εκείνο που μας έκανε να αντισταθούμε σ’ αυτή την προγραμματική σύμβαση, να την καταγγείλουμε και να θέσουμε το θέμα αυτό ως θέμα αιχμής και προτεραιότητας στις κινητοποιήσεις και της Ομοσπονδίας μας.

Κύριος λόγος είναι ότι ο Ενιαίος Σύνδεσμος Δήμων και Κοινοτήτων, ο οποίος διαχειρίζεται τα απορρίμματα του λεκανοπεδίου συνολικά επί 30 χρόνια και πλέον, βρίσκεται στην χειρότερη κατάσταση από πλευράς χώρων που μπορούσε να ήταν ένας φορέας διαχείρισης απορριμμάτων. Και αυτό γιατί.

Όπως όλοι γνωρίζετε, περίπου 15 χρόνια παλεύουμε να βρούμε χώρους για να μπορέσουμε να κάνουμε ΧΥΤΑ και να αξιοποιηθούν τα απορρίμματα, να θάβονται με τους καλύτερους όρους υγιεινής και ασφάλειας, τόσο για το προσωπικό των δήμων και το δικό μας, όσο και για τους κατοίκους του λεκανοπεδίου.

Δυστυχώς επί 15 χρόνια οι κυβερνήσεις δεν έδωσαν λύσεις στους χώρους. Μία λύση δόθηκε πέρσι με νομοθετική ρύθμιση την οποία έκανε το ΥΠΕΧΩΔΕ και η οποία δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα. Έχουν περάσει πάνω από 15 μήνες, 16 μήνες και δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα. Ακόμα συζητιέται.

Βεβαίως οι χώροι υγειονομικής ταφής που υπάρχουν στο λεκανοπέδιο, που είναι διαθέσιμοι για να μπορέσουν να δεχτούν απορρίμματα για το επόμενο χρονικό διάστημα, δεν θα επαρκέσουν να καλύψουν το λεκανοπέδιο πάνω από 8 μήνες. Αντε να πούμε ότι μπορεί να γίνουν 10 με υπέρβαση αν θέλετε προδιαγραφών και των μελετών όλων της διαχείρισης, όμως μέχρι εκεί είναι.

Ο Ενιαίος Σύνδεσμος είχε στείλει από τις 22 Αυγούστου του 2003 αίτημα για χρηματοδότηση. Το αίτημα αυτό δεν εξετάζετο μέχρι πριν από 15 μέρες, με ευθύνη και των δύο προηγούμενων κυβερνήσεων. Ξαφνικά η πολιτεία αποφάσισε ότι αυτή η δουλειά δεν μπορεί να γίνει από τον Ενιαίο Σύνδεσμο και αυτό όπως είπε και ο Πρόεδρος, έχει να κάνει με την αξιοπιστία του φορέα.

Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι ο Ενιαίος Σύνδεσμος είναι ο μόνος φορέας στο λεκανοπέδιο, ίσως και πανελλαδικά, αν εξαιρέσεις και κάποιους άλλους Συνδέσμους όπως της Θεσσαλονίκης που έχουν και αυτοί μια εμπειρία και μια τεχνογνωσία, ο οποίος διαθέτει την τεχνογνωσία για τη διαχείριση των απορριμμάτων.

Τι γίνεται με αυτή την προγραμματική σύμβαση; Αποφασίζεται ότι ο φορέας που έχει την τεχνογνωσία, που έχει το επιστημονικό προσωπικό, που είναι αρμόδιος και νομοθετικά θεσμοθετημένο ότι είναι αρμόδιος για τη διαχείριση των απορριμμάτων κρίνεται αναξιόπιστος. Αυτό ουδέποτε εδόθη εγγράφως ούτε από την Ευρωπαϊκή Ενωση ούτε από κανέναν άλλον φορέα.

Το μόνο που συζητήθηκε σε αυτά τα τραπέζια που προέκυψαν με αυτές τις διαδικασίες είναι ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση αρνείται να χρηματοδοτήσει τον Ενιαίο Σύνδεσμο. Αυτό όμως δεν υπήρξε ποτέ εγγράφως. Δεν υπήρξε σε κανένα κείμενο.

Το ζητούσαμε επιμόνως και η Ομοσπονδία και εμείς αλλά πουθενά δεν δόθηκε. Εκείνο που προκύπτει είναι μια αντίφαση, μια αντίφαση σε δύο διαφορετικά έργα ώριμα τα οποία ήταν να προχωρήσουν άμεσα στον Ενιαίο Σύνδεσμο ήταν ο ΧΥΤΑ και το δεύτερο ήταν ο σταθμός μεταφόρτωσης του Ελαιώνα, που θα καλύψει τις ανάγκες του Δήμου Αθηναίων στο κομμάτι της μεταφόρτωσης για να μην πηγαίνει στον ΧΥΤΑ.

Εδώ ο Σύνδεσμος κρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Ενωση, την περιφέρεια και το ΥΠΕΣΔΔΑ. Ως αξιόπιστος για την κατασκευή αυτού του έργου και χρηματοδοτείται και από το κράτος και από την Ευρωπαϊκή Ενωση γι΄ αυτό το έργο, δεν χρηματοδοτείται όμως και θεωρείται αναξιόπιστος για το άλλο έργο. Γι’ αυτό και σας είπα και θεωρώ ότι αυτή είναι και μια σοβαρή εξήγηση, ότι είναι ψευδεπίγραφη αυτή η προγραμματική σύμβαση.

Αυτή η προγραμματική σύμβαση δημιουργεί προβλήματα σε μας τους εργαζομένους και στην Ομοσπονδία των εργαζομένων. Πέρα από την εκχώρηση αρμοδιότητας της Αυτοδιοίκησης, οι οποίες είχαν πόρους και μπορούσε η Αυτοδιοίκηση όπως είναι θεσμοθετημένο να προχωρήσει και να φτιάξει τα έργα και να τα προχωρήσει.

Αυτό που προκύπτει είναι το εξής. Το έργο του ΧΥΤΑ και θα είμαι λίγο σύντομος, γιατί δεν θέλω να σας κουράσω, είναι συνολικό έργο. Δηλαδή, είναι η διαμόρφωση των λεκανών, η στεγανοποίηση των λεκανών, σας μιλάω για τεχνικά θέματα πλέον και στη συνέχεια η κατασκευή, η εναπόθεση των απορριμμάτων, η στεγανοποίηση πάνω από το τελικό υψόμετρο που θα φτάσουμε και η δενδροφύτευση αυτών.

Που σημαίνει τι; Ότι περνάει πλέον στην κεντρική εξουσία το σύνολο αυτού του έργου. Βάζει βέβαια μέσα στην προγραμματική σύμβαση ότι θα μας διαθέτει κάθε κύτταρο που θα ετοιμάζεται, κάθε τμήμα του ΧΥΤΑ που θα ετοιμάζεται, προκειμένου να το διαχειριστούμε.

Και εμείς συνδικαλιστικά λέμε. Είμαστε εργαζόμενοι και όλοι οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν εύλογες και δίκαιες διεκδικήσεις. Πως ένας εργαζόμενος σε αυτό το χώρο θα ζητήσει στον ανθυγιεινότερο χώρο που υπάρχει σήμερα εργασιακό, θα ζητήσει ένα μπουκάλι γάλα για την υγεία του, όταν η περιφέρεια ή το ΥΠΕΣΔΔΑ θα έρθει με έναν εισαγγελέα και τα ΜΑΤ θα σου πουν ο χώρος αυτός είναι δικός μας, το έργο είναι δικό μας, περάστε έξω και κάνω εγώ την υγειονομική ταφή των απορριμμάτων.

Εδώ δεν καταστρατηγούνται μόνο τελικά αρμοδιότητες της Αυτοδιοίκησης αλλά καταστρατηγούνται και συνδικαλιστικά συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα των εργαζομένων. Και αυτό εμείς το καταγγέλλουμε και γι’ αυτό και είμαστε αντίθετοι με αυτή τη σύμβαση.

Συμφωνώ βέβαια με όλα αυτά που είπε ο Πρόεδρος για το πώς θα το εξετάσουμε από εδώ και πέρα το θέμα και πως θα προχωρήσουμε. Εκείνο που ήθελα να πω είναι ότι τελικά ο ΧΥΤΑ του λεκανοπεδίου, ο μοναδικός ΧΥΤΑ που υπάρχει στη Δυτική Αττική, δέχεται καθημερινά 6.000 τόνους απορριμμάτων.

Είναι ο μεγαλύτερος ΧΥΤΑ της Ευρώπης. Δεν υπάρχει στην Ευρώπη άλλος ΧΥΤΑ που να δέχεται τόσους τόνους απορριμμάτων καθημερινά. Αυτό δημιουργεί όπως αντιλαμβάνεστε και δυσχέρειες στη διαχείρισή του. Είναι υπερβολικά πολλοί οι τόνοι, οι οποίοι μπαίνουν καθημερινά μέσα σε αυτό το χώρο και θα πρέπει να τους διαχειριστείς με τρόπο που θα διασφαλίζει και την υγεία των εργαζομένων και των επισκεπτών αλλά και των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.

Θέλω να πω με αυτό ότι τελικά παρότι υπάρχει ένας και μοναδικός χώρος και οι εργαζόμενοι και ο ΕΣΔΚΝΑ αναγκάστηκαν να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα από την αδράνεια της πολιτείας να χωροθετήσει και να έχει ετοιμάσει νέους ΧΥΤΑ.

Καταφέραμε να αντεπεξέλθουμε στο αντικείμενο, στις υποχρεώσεις μας με μοναδική εξαίρεση το πρόβλημα που προέκυψε με την κατακρήμνιση που δεν είχε να κάνει με εμάς αλλά είχε να κάνει με μια απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ που έλεγε ότι θα πρέπει να δέχεστε, δηλαδή την αδράνεια της πολιτείας να λύσει το πρόβλημα της λάσπης στην Ψυτάλλεια, την πλήρωσε ο Ενιαίος Σύνδεσμος, ο οποίος διαχειρίζεται τα απορρίμματα. Μας υποχρέωσε να παίρνουμε τη λάσπη της Ψυτάλλειας.

Εξ αυτού του λόγου δημιουργήθηκε η κατολίσθηση και γι΄ αυτό το λόγο ο Σύνδεσμος είναι κατηγορούμενος. Όμως, στη διαχείριση των απορριμμάτων, θα πρέπει να πούμε ότι υπάρχουν τεράστια προβλήματα σε όλη την Ελλάδα αλλά υπάρχουν και τεράστια προβλήματα στην Αττική. Υπάρχουν περίπου 20, ίσως και παραπάνω ανεξέλεγκτες χωματερές, που με τις ευλογίες των δημάρχων πολλές φορές, λειτουργούν στο λεκανοπέδιο.

Αυτές μολύνουν τον υδροφόρο ορίζοντα, δημιουργούν προβλήματα στο περιβάλλον και βέβαια μέσω της τροφικής αλυσίδας, καταλήγουν πολλές φορές στο πιάτο μας.

Είναι γεγονός, ότι εμείς αυτό το διατυμπανίζουμε χρόνια. Δεν εισακουστήκαμε ποτέ ούτε η Ομοσπονδία ούτε εμείς ως εργαζόμενοι και η πολιτεία δεν έχει κάνει τίποτε και δεν ακούν και οι εισαγγελείς δυστυχώς.

Η Ελλάδα έκανε Ολυμπιακούς Αγώνες και έδωσε την καλύτερη εικόνα από πλευράς καθαριότητας και αυτό θα έπρεπε να ήταν ένα ευχαριστώ στους εργαζόμενους της Αυτοδιοίκησης, που αντιμετώπισαν στο σύνολό τους το πρόβλημα δίνοντας την καθαρότερη εικόνα στο λεκανοπέδιο.

Όμως, σήμερα που βρισκόμαστε; Σήμερα ξαναγυρίσαμε πίσω, σήμερα ξανά αντιμετωπίζουμε τα ίδια προβλήματα. Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τους χώρους σωστά, συνεχίζουμε να έχουμε τις ανεξέλεγκτες χωματερές και βέβαια αυτό που μακρόπνοα θα έδινε μια ανάσα στον τουρισμό μας, ενδεχόμενα του χρόνου θα βλέπουμε την Αθήνα, το λεκανοπέδιο συνολικά, να έχει τα ίδια προβλήματα αν δεν έχουμε ετοιμάσει έναν ΧΥΤΑ, ο οποίος θα υποδεχτεί του χρόνου το καλοκαίρι τα απορρίμματά μας.

Η αδράνεια της πολιτείας την χρεώθηκε ο ΕΣΔΚΝΑ και τις αδυναμίες της Αυτοδιοίκησης να προχωρήσει και της πολιτείας να προχωρήσει σε χωροθετήσεις, επίσης τη χρεώθηκε ο ΕΣΔΚΝΑ. Και να σας πω και κάτι; Εμείς όπως είπε ο Πρόεδρος έχουμε κάνει ένα εργοστάσιο για τη διαχείριση των νοσοκομειακών απορριμμάτων.

Τα μολυσματικά νοσοκομειακά απορρίμματα καταλήγουν τις περισσότερες φορές σε ένα μεγάλο μέρος τους στο ΧΥΤΑ, με αποτέλεσμα πολλοί συνάδελφοί μας να αντιμετωπίζουν πρόβλημα, να βρίσκονται μέσα σε σύριγγες, σε μέλη ανθρώπινα διαμελισμένα, κομμένα από χειρουργεία και αυτό παρότι υπάρχει και η σχετική νομοθετική διάταξη, υπάρχουν πολλά κρατικά νοσοκομεία, θα πω ένα παράδειγμα τον «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ», που δεν δέχονται να φέρνουν τα απορρίμματά τους να τα καίνε και ή τα ρίχνουν μαζί με τα οικιακά απορρίμματα ή τα μεταφέρνουν στο χώρο του ΧΥΤΑ με ότι συνεπάγεται αυτό στη μόλυνση του περιβάλλοντος κατά τη μεταφορά. Γιατί εμείς έχουμε ειδικά ψυγεία, έχουμε 4 ειδικά ψυγεία που περνούν από το χώρο των Νοσοκομείων και μαζεύουν αυτά τα απορρίμματα και τα φέρνουν και αποτεφρώνονται.

Πολλές φορές διασταλάζοντα από αυτά τα επικίνδυνα νοσοκομειακά απορρίμματα, τα μολυσματικά απορρίμματα μπορούμε να τα βρούμε και στο δρόμο μας και να στάζουν στους δρόμους που περνούν τα απορριμματοφόρα κλπ. Δυστυχώς, καμιά κυβέρνηση ούτε η προηγούμενη ούτε η σημερινή έδωσε λύση.

Βέβαια ένα τελευταίο θέμα είναι το τι γίνεται με τα τοξικά απορρίμματα στο λεκανοπέδιο. Δυστυχώς δεν υπάρχει καμιά τέτοια ρύθμιση γι΄ αυτά τα απορρίμματα. Βεβαίως στον ΧΥΤΑ, επειδή τελευταία είχαμε και μια τέτοια ιστορία με τον Δήμο Ανω Λιοσίων όπως έχετε ενημερωθεί, στο ΧΥΤΑ δεν βρέθηκε τίποτε. Εγιναν έρευνες και για πυρηνικά απόβλητα αλλά δεν βρέθηκε τίποτε.

Η ακτινοβολία που υπάρχει στον ΧΥΤΑ είναι στο ίδιο επίπεδο που βρίσκεται σε όλο το λεκανοπέδιο, όμως εμείς ως χώρος, είναι ένας χώρος ελεγχόμενος. Σήμερα υπάρχουν 20 χώροι ανεξέλεγκτοι στους οποίους δεν ξέρουμε πως τους διαχειρίζεται, ποιος τους διαχειρίζεται και τι θέση παίρνει η ιδιωτική πρωτοβουλία εκεί.

Και ένα τελευταίο και κλείνω, με συγχωρείτε που σας τρώω το χρόνο. Στο θέμα της διαχείρισης των υλικών ανακύκλωσης. Υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα, δόθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση η αρμοδιότητα της διαχείρισης αυτής κατά πλειοψηφία σε ιδιωτικές εταιρείες που παράγουν αυτά τα ανακυκλούμενα υλικά και στην ΚΕΔΚΕ με αποτέλεσμα σήμερα μετά από ενάμισι χρόνο και πλέον, να μην έχει γίνει τίποτε, να πληρώνει ο καταναλωτής τα προς ανακύκλωση προϊόντα και αυτά να καταλήγουν πάλι στη χωματερή.

Ένα παράδειγμα. Ολυμπιακοί Αγώνες. Ανακυκλώθηκε το αλουμίνιο των Ολυμπιακών Αγώνων αλλά δεν ανακυκλώθηκε το πλαστικό το οποίο βέβαια δεν συμφέρει να το ανακυκλώσουν οι ιδιωτικές εταιρείες. Το πέταξαν στο χώρο υγειονομικής ταφής. Δηλαδή , ο καταναλωτής επιβαρύνεται καθημερινά με το μπουκαλάκι που θα πάρει το νερό ή με το κουτάκι του αλουμινίου, επιβαρύνεται να ανακυκλωθεί σύμφωνα με την νομοθεσία.

Είναι κάποιοι, οι οποίοι έχουν εισπράξει κάποια δισεκατομμύρια, γιατί δεν μιλάμε για λίγα λεφτά. Όπως αντιλαμβάνεστε καθημερινά να καταναλώνονται τόσα πολλά προϊόντα με ανακυκλώσιμο υλικό και το αποτέλεσμα είναι ότι αυτά στο σύνολό τους καταλήγουν και αυτό είχε νόημα για να μειωθεί ο όγκος των απορριμμάτων. Όταν αυτά επιστρέφουν πάλι στο ΧΥΤΑ και ο καταναλωτής πληρώνει για να ανακυκλωθούν αλλά και κάποιοι θησαυρίζουν. Και αυτό είναι ένα θέμα που θα ήθελα να κλείσω την ομιλία μου.

Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι ο συνάδελφος ο Γιώργος Χάρδας τα είπε πιο αναλυτικά μια και έχει την άμεση σχέση με το αντικείμενο. Αντιλαμβάνεστε ότι το ενδιαφέρον το δικό μας πέρα από την προβολή των αιτημάτων των εργαζομένων και επειδή έχουμε την άμεση σχέση με τη διαχείριση των απορριμμάτων, είναι και το τι γίνεται με την προστασία της υγείας των πολιτών αλλά και του περιβάλλοντος.

Μέσα από ένα έντυπο που σας έχουμε δώσει, εκεί σας λέμε είναι μια ανοικτή επιστολή σε όλους τους αρμόδιους φορείς, όπου λέμε και για τα επικίνδυνα απόβλητα, τα οποία κανένας δεν ξέρει που πηγαίνουν. Είναι τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εταιρεία ανάκτησης και ανακύκλωσης που με ευθύνη και εδώ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης παραχωρήθηκε η αρμοδιότητα στους βιομηχάνους και έχουν εισπραχθεί του κόσμου τα δισεκατομμύρια χωρίς να έχει γίνει καμιά επένδυση και καμιά αγορά μηχανολογικού εξοπλισμού στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης που εννοείται ότι εκεί θα ήταν η παρέμβαση που θα κάναμε.

Εμείς εκείνο που μας ανησυχεί περισσότερο και γι΄ αυτό άλλωστε και επειδή ακούγονται ότι δεν προβλέπεται τίποτε μέσα από την προγραμματική σύμβαση γίνεται γιατί, για να παρακάμψουμε τα προβλήματα της Ε.Ε. σε ένα σχέδιο που υπήρχε πριν υπογραφεί αυτή η προγραμματική σύμβαση υπήρχε το άρθρο 6, το οποίο μετά κάτω από την πίεση τη δική μας απαλείφθηκε. Λέει: «επίκειται θεσμική αναδιοργάνωση με νομοθετική ρύθμιση του όλου πλέγματος λειτουργίας και ελέγχου των φορέων διαχείρισης στερεών αποβλήτων, η οποία θα ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2005 και θα προβλέπει ότι ο φορέας λειτουργίας θα εποπτεύεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ ή το ΥΠΕΣΔΔΑ ή και τους δύο».

Αντιλαμβάνεστε ότι αυτή η προγραμματική σύμβαση είναι ο προθάλαμος της προσπάθειας που κάνει η κυβέρνηση στο να πάρει την αρμοδιότητα της διαχείρισης των απορριμμάτων και να έχει αυτή την ευθύνη αυτή το κράτος.

Όλα τα άλλα είναι φθηνές δικαιολογίες, που θέλουν να χρησιμοποιήσουν, κάτω και από τα προβλήματα που έχουν και ο Ενιαίος Σύνδεσμος και τη ΤΕΔΚΝΑ και η ΚΕΔΚΕ, αλλά κυρίως η αδιαφορία που για μας είναι εσκεμμένη που επιδεικνύουν αυτά τα συλλογικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης, με επακόλουθο να έχουμε πολύ σύντομα, και εμείς δηλώνουμε ότι είμαστε έτοιμοι να αντιδράσουμε, την αφαίρεση αυτής της αρμοδιότητας από την τοπική αυτοδιοίκηση.

Βέβαια, τόσο στο συνέδριο της Τοπικής Ένωσης, όσο και της ΚΕΔΚΕ ήταν ξεκάθαρη η τοποθέτηση, τόσο της Δημάρχου Αθηναίων όσο και του Υπουργού Εσωτερικών, ότι μιλάμε για αλλαγή του θεσμικού πλαισίου και βέβαια χρησιμοποιούνται οι νέες τεχνολογίες.

Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι όταν λένε νέες τεχνολογίες εννοούν την καύση, η καύση δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην Ελλάδα γιατί υπάρχουν οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων, αλλά και κυρίως δεν μπορεί να εφαρμοστεί γιατί και εκεί θέλουμε χώρο υγειονομικής ταφής των υπολειμμάτων, τα οποία είναι τα πιο επικίνδυνα.

Και βέβαια όπου χρησιμοποιείται καύση, εννοείται ότι έχει προηγηθεί προηγούμενα μια σοβαρή παρέμβαση, όπου εκεί περίπου το 60% των απορριμμάτων ανακυκλώνονται.

Εδώ, όταν στην Ελλάδα δεν έχουμε φτάσει το 6%, αντιλαμβάνεστε τι προβλήματα θα δημιουργηθούν στο περιβάλλον από την ανεξέλεγκτη καύση, γιατί αυτό μάλιστα το προέβαλλε σαν δικαιολογία και ο Δήμαρχος Καλυβίων και Πρόεδρος της Τοπικής Ένωσης, ότι στη Βιέννη υπάρχει εργοστάσιο καύσης μέσα στην πόλη χωρίς να δημιουργεί προβλήματα.

Αυτό δυστυχώς είναι ένα ψέμα, τα στοιχεία δείχνουν ότι και στις χώρες που υπήρχε καύση, συνεχώς μειώνονται αυτές οι πόλεις που χρησιμοποιούν αυτή την τεχνογνωσία, η οποία έχει και πολύ μεγάλο κόστος, αλλά και δεσμεύεσαι από μόνο αυτή την τεχνογνωσία και δεν έχεις το δικαίωμα επιλογής άλλης, στη διαχείριση των απορριμμάτων.

Εγώ αυτά ήθελα να συμπληρώσω, δεν ξέρω αν ο συνάδελφος Στρατηγός θέλει κάτι να συμπληρώσει και είμαι στη διάθεσή σας αν θέλετε κάποια ερώτηση.

Γ. ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ: Εγώ, εκείνο που ήθελα να τονίσω είναι το εξής. Ότι αντιμετωπίζοντας, από όσα ακούσατε και όσα περισσότερα θα διαβάσατε και από τα γραπτά μας, γίνεται κατανοητό ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια σημαντικότερη και ολομέτωπη επίθεση.

Τα προβλήματα δεν απαιτούν, η επίλυση μάλλον των προβλημάτων δεν απαιτεί μια διαχειριστική αντίληψη, διότι αν ήταν έτσι θα είχαμε συμφωνήσει κι εμείς ότι δεν αντέχει η οικονομία, είναι αυτό που είπε ο κ. Πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης για να δώσει αυξήσεις στους μισθούς.

Θα είχαμε συμφωνήσει ότι δε γίνεται διαφορετικά, παρά για την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και τα προνόμια που πρέπει να πάρουν οι ιδιώτες, θα πρέπει να αποδοθούν με τις ελαστικές εργασιακές σχέσεις.

Γίνεται αντιληπτό, ότι αντιμετωπίζουμε την καρδιά μιας πολιτικής και έτσι πρέπει να αντιμετωπιστεί από όλους τους εργαζόμενους και στην τοπική αυτοδιοίκηση η απεργιακή αυτή κινητοποίηση, που έχει να κάνει με τις συνολικότερες αναδιαρθρώσεις που επιδιώκει αυτή η κυβέρνηση να συνεχίσει, σε συνέχεια της προηγούμενης, που από τη μια μεριά θα τσεκουρώνει, θα έλεγα αυτή την έκφραση, όλα τα δικαιώματα των εργαζομένων, για να δώσει ολοένα και περισσότερο προνόμια στην ιδιωτική πρωτοβουλία, σε συνεργασία με τους ιδιώτες να αποκομίσουν περισσότερα κέρδη από τις επενδύσεις και στο χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Βλέπετε ότι απέναντι σε αυτή την πολιτική έχουμε κυβέρνηση, έχουμε κατευθυντήριες γραμμές από την Ευρωπαϊκή Ένωση , έχουμε συμφωνία σε αυτή τη στρατηγική επιλογή της πλειοψηφίας των δημοτικών αρχών, όπως ακριβώς εκφράστηκε στο τελευταίο συνέδριο της ΚΕΔΚΕ.

Απόδειξη για τούτο είναι και η σύνταξη του νέου κώδικα, ως σχεδίου πλέον, που έρχεται με ευθύνη της κυβέρνησης, αλλά και συμφωνούσης της πλειοψηφίας της ΚΕΔΚΕ και καταλαβαίνετε ότι αυτή η κινητοποίηση και με την εμπειρία που έχουμε ως εργαζόμενοι, από παλιότερες κινητοποιήσεις, δεν μπορούν να δοθούν λύσεις αν συμβιβαστούμε στα βασικά μας αιτήματα.

Π.χ. τι να πει κανείς, όταν εμείς ζητούμε μόνιμη, σταθερή δουλειά, μονιμοποίηση του προσωπικού, κατάργηση του θεσμού των εκτάκτων, πώς μπορείς να συμβιβαστείς ώστε να καταργηθεί ο θεσμός των εκτάκτων, παρά ει μη μόνο ότι τελικά πρέπει να συγκρουστείς με την καρδιά αυτής της πολιτικής και με το Προεδρικό Διάταγμα και με την κατευθυντήρια γραμμή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θέλει να ελαστικοποιήσει ακόμα περισσότερο τις εργασιακές σχέσεις.

Πώς είναι δυνατό να μη συγκρουστείς ευθέως με αυτή τη στρατηγική επιλογή και να λες, είμαι ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις, όταν σε δύο άρθρα ο κώδικας, δε μιλάω για την πλειονότητα των υπολοίπων άρθρων, σε δύο άρθρα δίνει το στίγμα ότι μια τοπική αυτοδιοίκηση πηγαίνει προς όφελος των ιδιωτών – επενδυτών.

Αποκτάει ιδιαίτερη σημασία αυτή η απεργιακή κινητοποίηση, διότι ενώνουμε τη φωνή μας, όχι ως συνδικαλιστικό κίνημα για να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των εργαζομένων στην τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά φαίνεται πολύ καθαρά ότι την πληρώνει και ο ίδιος ο λαός από αυτή την πολιτική τη συγκεκριμένη των ιδιωτικοποιήσεων.

Με την πρόσθετη φορολόγηση, με τις επενδύσεις που θα κάνουν οι ιδιώτες, γιατί το κόστος θα μεταφερθεί και είναι φανερό ότι μεταφέρεται και στους ίδιους τους δημότες.

Με αυτή την έννοια εμείς καλούμε όλο τον εργατόκοσμο στην τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και ευρύτερα στρώματα λαϊκά, που θίγονται από αυτή την πολιτική, να απαντήσουμε ενωμένα.

Τέτοια χαρακτηριστικά νομίζω ότι πρέπει να πάρει και παίρνει με την παρουσία μας και τα μηνύματα που έρχονται από τις Γενικές Συνελεύσεις των εργαζομένων, για να είναι και αποτελεσματικός ο αγώνας μας αυτός, να φέρει δηλαδή κατακτήσεις καινούριες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ομόφωνα ο Ενιαίος Σύνδεσμος, αποφάσισε να δεχτεί τον όρο που βάζει το Ταμείο Συνοχής, να προΐσταται της κατασκευής του ΧΥΤΑ Φυλής η Περιφέρεια για να μη χαθούν τα κοινοτικά κονδύλια.

Εσείς έχετε αντιταχθεί σε αυτή την απόφαση του Συνδέσμου. Θα ήθελα να μου πείτε, δεδομένου ότι σας δόθηκαν εγγυήσεις ότι δε θα απειληθεί και το δικαίωμά σας στην εργασία, για ποιο λόγο αυτή τη στιγμή αντιτίθεστε σε αυτή την προγραμματική σύμβαση, η μία ερώτηση είναι αυτή.

Η δεύτερη είναι ότι έχει τη δυνατότητα να απολύσει εργαζόμενους της ΠΟΕ – ΟΤΑ ή του Συνδέσμου η Περιφέρεια και να παραχωρήσει τη διαχείριση των απορριμμάτων σε ιδιώτες;

Μια τρίτη είναι, πώς αντιλαμβάνεται ο σύλλογος των εργαζομένων του Συνδέσμου τον όρο αναξιόπιστος συνομιλητής, που αποδόθηκε στο Σύνδεσμο και πώς σκοπεύετε εσείς να απαντήσετε σε αυτό. Δεδομένου ότι αναξιόπιστος, σύμφωνα με την Περιφέρεια ο Σύνδεσμος, θεωρήθηκε γιατί ο φάκελος που κατατέθηκε δεν ήταν άρτιος.

Και ένα τελευταίο, αν πιστεύετε ότι εκχώρηση αρμοδιοτήτων είναι να επιστατεί η Περιφέρεια στην κατασκευή του έργου, αφού υπάρχει και η διαβεβαίωση και από την Περιφέρεια, ότι δε θα εμπλακεί στη διαδικασία που ονομάζεται στη διαχείριση απορριμμάτων. Αυτό θεωρείται εκχώρηση;

Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι όλες οι ερωτήσεις είναι πάνω, ουσιαστικά είναι θα έλεγα μία. Κατ’ αρχήν δεν είναι περίεργο ότι θεωρείται αξιόπιστος ο Σύνδεσμος στο σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων και αναξιόπιστος στο σταθμό του ΧΥΤΑ;

Αν είναι πράγματι αναξιόπιστος ο Ενιαίος Σύνδεσμος, εμείς δηλώσαμε στις συναντήσεις που κάναμε και στον Υφυπουργό και στον Υπουργό, αλλά και στους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, ότι πρέπει άμεσα τα ελεγκτικά όργανα της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να πείσουν και τον πιο δύσπιστο γιατί είναι αναξιόπιστος, απλά πράγματα.

Εγώ, όταν θα πω ή εσείς θα πείτε ότι ο Μπαλασόπουλος ή ο Στρατηγός ή ο Χάρδας είναι αναξιόπιστος, πρέπει να το αποδείξετε αυτό. Δεύτερον, δεν υπάρχει έγγραφο.

Τρίτον, έχουμε συγκεκριμένες δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών που μιλάει για αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Τέταρτον, έχουμε το άρθρο 6 της προηγούμενης προγραμματικής σύμβασης που εκεί δηλώνουν τελικά ότι θα πάρουν την αρμοδιότητα. Άρα όλα τα άλλα είναι προφάσεις.

Δεύτερον, αν αποφασίσει το Υπουργείο Εσωτερικών και η Περιφέρεια αυτή τη στιγμή και πάρει την αρμοδιότητα, θα έχουμε απολύσεις. Δεν προβλέπεται από πουθενά ότι το προσωπικό του Συνδέσμου, όταν διαλυθεί ο Σύνδεσμος να μεταφερθεί, όπως υπάρχει στον κώδικα των υπαλλήλων για τα ιδρύματα, να μεταφερθεί στους Δήμους που είναι ιδρυτικά μέλη του Συνδέσμου, άρα θα έχουμε πρόβλημα εκατοντάδων εργαζομένων που θα βρεθούν στο δρόμο.

Κατ’ αρχήν δεν υπήρξε καμία ένσταση από τη μεριά της Περιφέρειας, ή από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ως προς την αρτιότητα του φακέλου, πρώτη φορά το ακούω, δεν έχει ακουστεί τέτοιο πράγμα.

Γ. ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ: Ο ίδιος φάκελος που κατέθεσε ο Ενιαίος Σύνδεσμος, ο ίδιος φάκελος φεύγει με το όνομα της Περιφέρειας, ο ίδιος ακριβώς και δεν υπάρχει ούτε μία διόρθωση.

Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Και το ζήτημα της συγχώνευσης της αρμοδιότητας, εδώ δηλαδή νομίζω ότι το είπε και ο Γιώργος, το έχουμε πει και εμείς, είναι ξεκάθαρο, η διαχείριση των απορριμμάτων είναι καθαρά αρμοδιότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης, από το Σύνταγμα.

Δεύτερον, δεν έχει κανένα δικαίωμα η Ευρωπαϊκή Ένωση να επεμβαίνει στα εσωτερικά μιας χώρας, το ποιος θα κατασκευάσει το έργο, ποιος θα το διαχειριστεί.

Τρίτον, δεν προβλέπεται ούτε από την κοινοτική ούτε από την ελληνική νομοθεσία, ότι άλλος θα είναι ο κύριος του έργου και άλλο θα είναι η διευθύνουσα υπηρεσία. Απαγορεύεται αυτό, θα δημιουργήσει προβλήματα.

Γι’ αυτό σας είπα ότι και εμείς, εξετάζουμε τη δυνατότητα και προσφυγής νομικά στο να αποδειχτεί ότι αυτή η σύμβαση είναι παράνομη. Και το τελευταίο, εμείς τα λέμε όλα, και τα λέμε γιατί δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα, το πρόβλημά τους είναι ποιος θα δημοπρατήσει και ποιος θα αναθέσει το έργο, αυτό είναι το πρόβλημά τους.

Το πρόβλημά τους είναι και αυτό και εμείς στις παρεμβάσεις που κάναμε, αν πράγματι ήταν το πρόβλημά τους αυτό, θα μπορούσε η Περιφέρεια να επιλέξει τον ανάδοχο του έργου, αλλά την ευθύνη της κατασκευής, της επίβλεψης και της λειτουργίας του Χώρου Υγειονομικής Ταφής πρέπει να το έχει ο Ενιαίος Σύνδεσμος και της κυριότητας του έργου.

Και βέβαια αγαπητοί φίλοι, πρέπει να ξέρετε ότι ο χώρος έχει παραχωρηθεί από το Δήμο Φυλής στον Ενιαίο Σύνδεσμο και δεν έχει παραχωρηθεί ούτε στην Περιφέρεια, ούτε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ανά πάσα στιγμή αυτή η προγραμματική σύμβαση, σας είπα ότι αν το πας και νομικά, είναι άκυρη.

Γ. ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ: Όσον αφορά τη λέξη αξιοπιστία, όταν εκστομίζεται από επίσημα χείλη κυβερνητικά ή Υπουργού, καταλαβαίνετε ότι παίρνει τεράστια πολιτικά χαρακτηριστικά.

Άρα το ζήτημα, δεν είναι αν είναι αναξιόπιστος ο ένας φορέας ή ο άλλος, άλλωστε αυτό αποδεικνύεται και η απάντηση είναι η εξής. Είναι τόσο αναξιόπιστος ο ΕΣΔΚΝΑ, όσο αναξιόπιστη είναι η κυβέρνηση, ο ΕΣΔΚΝΑ και η ΤΕΔΚΝΑ, που σε πολιτικό επίπεδο ως φορείς, αποφάσισαν αυτή την προγραμματική σύμβαση, που ο στρατηγικός της σκοπός είναι τι; Να ετοιμάσουν το έδαφος, ώστε αργότερα να μπουν οι ιδιώτες.

Άρα, μιλάμε για μία αναξιοπιστία, θα έλεγα εγώ, πολιτικής, που τα δίνει στους ιδιώτες, ή προτίθεται να τα δώσει σε ιδιώτες και από τη σκοπιά των συμφερόντων των εργαζομένων, τόσο της τοπικής αυτοδιοίκησης, όσο και ευρύτερα, εμείς έτσι κρίνουμε την αναξιοπιστία.

Διότι δεν μπορώ να θεωρήσω αξιόπιστη, ούτε η Κυβέρνηση να θεωρήσει αναξιόπιστο τον ΕΣΔΚΝΑ, όταν ο ΕΣΔΚΝΑ και η ΤΕΔΚΝΑ έχουν συμφωνήσει με την επιλογή τους.

Καταλαβαίνετε λοιπόν, η έννοια της αναξιοπιστίας πηγαίνει σε τι συμφέροντα εξυπηρετεί η πολιτική και σε ποια χέρια βρίσκονται οι φορείς, σε πολιτικά χέρια εννοώ γιατί είναι πολιτικό, τεράστιο το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων όπως εντάσσεται μέσα σε μία γενικότερη πολιτική εμπορευματοποίησης όλων των κοινωνικών αγαθών. Έτσι απαντάμε κι έτσι πρέπει να απαντήσουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως εμένα παραμένει η απορία μου, ότι….

Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Να σας απαντήσω στο πρώτο ερώτημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για το πρώτο ερώτημα, ναι.
Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σου το απαντήσω εγώ. Οποιοδήποτε έργο γινόταν το προηγούμενο χρονικό διάστημα, καταρχήν η σύνδεση του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων ήταν διακομματική τις περισσότερες φορές.

Δεύτερον. Οποιαδήποτε απόφαση, συγκριτικός πίνακας, δαπάνη ετύγχαινε τον έλεγχο της περιφέρειας, που αυτή τη στιγμή αναλαμβάνει το έργο. Ποτέ δεν υπήρξε καμία ένσταση ως προς τις διαδικασίες αυτές. Και το τρίτο, με τη νέα διαδικασία που επιλέχθηκε, πώς είναι δυνατόν η περιφέρεια να είναι ελεγχόμενος και μετά να είναι ελεγκτής;

Δηλαδή θα καταθέτει πίνακες στην περιφέρεια και στα στελέχη περιφερειάρχης; Δηλαδή θα ελέγχει τον εαυτό της; Αυτά δεν συμβαίνουν πουθενά. Εδώ έχουμε προβλήματα αξιοπιστίας και νομιμότητας. Κι αν θέλετε να το πάμε στο γενικότερο πολιτικό κλίμα, διαφάνειας και σωστής λειτουργίας. Να πει ο Γιώργος το πρώτο ερώτημα.

Γ. ΧΑΡΔΑΣ:
Όπως διατυπώθηκε το πρώτο ερώτημα, θέλω να σας δώσω την εξής απάντηση. Ο Ενιαίος Σύνδεσμος δεν είναι ένα ξεκομμένο κομμάτι στη Δημόσια Διοίκηση. Είναι ένα τμήμα της Δημόσιας Διοίκησης που εποπτεύεται και από την περιφέρεια και από το ΥΠΕΣΔΔΑ.

Όλα του τα έργα έτυχαν της εγκρίσεως και της περιφέρειας και του ΥΠΕΣΔΔΑ. Όλοι οι συγκριτικοί πίνακες των έργων και όλη η κατασκευή των έργων, οι μελέτες, οι χωροθετήσεις, περιβαλλοντικοί όροι από το ΥΠΕΧΩΔΕ, όλα τα υπόλοιπα από τις αρμόδιες αρχές που εποπτεύουν τον ΕΣΔΚΝΑ.

Αν λοιπόν ο ΕΣΔΚΝΑ κρίνεται αναξιόπιστος, πολύ περισσότερο κρίνονται η εποπτεύουσα αρχή κατά την εκτίμησή μας, η οποία αφού ένας αναξιόπιστος φορέας σου στέλνει ένα συγκριτικό πίνακα για ένα έργο ή σου ζητάει να κάνει κάποιο έργο το οποίο έχει κάνει υπερβάσεις κατ’ αυτούς, λογικά θα έπρεπε να είχες εσύ καρατομήσει το θέμα χωρίς να προχωρήσει περαιτέρω. Ένα είναι αυτό και ο Σύνδεσμος δεν είναι ανεξέλεγκτος.

Θέλω να πω μ’ αυτό ότι ο Ενιαίος Σύνδεσμος Δήμων και Κοινοτήτων, στην Ευρώπη είναι ο φθηνότερος διαχειριστής απορριμμάτων. Στον Ενιαίο Σύνδεσμο ο ένας τόνος απορριμμάτων που έρχεται εκεί, κοστίζει μόλις 6 € ως τόνος για τη διαχείρισή του.

Αντίστοιχα στην Ευρώπη, επειδή έχουμε πάει και ξέρουμε και έχουμε κάνει και έρευνα και έχουμε πάρει στοιχεία από άλλους Δήμους της Ευρώπης κλπ, φτάνει 50-70 έως και 100 € ο τόνος. Και βέβαια αυξάνεται εκεί που έχει διεισδύσει ιδιωτική πρωτοβουλία.

Θέλω να πω μ’ αυτό το εξής. Ότι εδώ ετοιμάζουμε μία πεπονόφλουδα για τον κάτοικο του λεκανοπεδίου. Ποια είναι αυτή; Σήμερα η διαχείριση είναι 6 € ο τόνος. Σε 1-1,5 χρόνο, εάν αυτό δεν το διαχειρίζεται η Αυτοδιοίκηση με τον ανταγωνιστικό της ρόλο όπως είναι σήμερα, ο κάτοικος του λεκανοπεδίου θα μπορεί να πληρώνει και 20 και 30 € τον τόνο για τη διαχείριση αυτών των απορριμμάτων.

Έτσι λοιπόν προκύπτει ότι τελικά πίσω απ’ όλη αυτή τη διαδικασία και με το άρθρο 6 της αρχικής σύμβασης και με την παρέκκλιση της απόφασης της ΤΕΔΚΝΑ που έλεγε ότι κάθε τμήμα του έργου που θα κατασκευάζεται, θα περιέρχεται στην ιδιοκτησία του Συνδέσμου και δεν πέρασε στην τελική σύμβαση, αλλά παρέμεινε στην ιδιοκτησία της περιφέρειας, αυτό σημαίνει με όλα αυτά που προείπε και ο Πρόεδρος, ότι αυτό δημιουργεί πρόβλημα και στη διαχείριση συνολικότερα.

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν μετά απ’ αυτά, ότι τελικά εδώ δεν είναι απλό το πράγμα. Δηλώνονται προθέσεις μ’ αυτή τη διαδικασία, οι οποίες θα εκδηλωθούν όχι σήμερα. Θα εκδηλωθούν σε ένα χρόνο, θα κατασκευαστεί το έργο και με τον τρόπο που θα κατασκευαστεί, δεδομένου ότι η περιφέρεια –να σας πω ένα χαρακτηριστικό– δεν έχει κάνει ούτε παράγκα σε παραλία ως έργο. Ως διευθύνουσα υπηρεσία και ως ιδιοκτήτης έργου δεν έχει κάνει τίποτα και αυτή είναι η αρμοδιότητά της. Εποπτεύει τους Δήμους, εποπτεύει τους Συνδέσμους κλπ.

Άρα δεν έχει την τεχνογνωσία, δεν έχει το επιστημονικό προσωπικό, δεν έχει τίποτα για να προχωρήσει σ’ αυτήν την κατασκευή. Όταν λοιπόν επιμένουν σ’ αυτό το ρόλο, για μας κρύβονται άλλα πράγματα πίσω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι φανερό ότι κρύβονται.

Γ. ΧΑΡΔΑΣ: Και θέλω να πω ένα πράγμα για να κλείσω εγώ και να μου πείτε μετά ότι άλλο θέλετε, εμείς αύριο έχουμε μία στάση εργασίας 4 ώρες, από τις 9:00 έως στις 13:00. Οι εργαζόμενοι στο ΧΥΤΑ δηλαδή θα κλείσουν αύριο στις 9:00 μέχρι στις 13:00 και θα κάνουν Γενική Συνέλευση. Βεβαίως θα συμμετέχουν στην κινητοποίηση και θα είναι κλειστός ο ΧΥΤΑ και στις 11 και στις 12 του μηνός.

Γ. ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ: Αγαπητή μου Μαρία, συγγνώμη. Μέσα από την προγραμματική σύμβαση… Συγγνώμη, είναι σημαντικό αυτό. Το είπα και στην προσπάθεια που έκανα να απαντήσω στο ερώτημά σου. Η προγραμματική σύμβαση, τα συμβαλλόμενα μέρη δηλαδή είναι το Υπουργείο Εσωτερικών, η Περιφέρεια και ο ΕΣΔΚΝΑ.

Εν τω μεταξύ συνεδρίασε η ΤΕΔΚΝΑ και πήρε απόφαση για να καλύψει πολιτικά το δημιούργημα ως φορέα τον ΕΣΔΚΝΑ. Γι’ αυτό είπα ότι είναι ένα τεράστιο πολιτικό ζήτημα. Πήραν και την πολιτική κάλυψη. Η περιφέρεια μαζί με το Υπουργείο Εσωτερικών δίνουν την ευθύνη και την πολιτική κάλυψη από τη μεριά της Κυβέρνησης, το Υπουργείο Εσωτερικών και η ΤΕΔΚΝΑ δίνει την πολιτική κάλυψη στον ΕΣΔΚΝΑ γι’ αυτήν τη σύμβαση που ανοίγει τους δρόμους και δείχνουν καθαρά τις προθέσεις τους για την ιδιωτικοποίηση.

Έρχεται και η απόφαση της ΚΕΔΚΕ που λέει ότι πρέπει να συμπράττει η Τοπική Αυτοδιοίκηση με το ιδιωτικό κεφάλαιο. Κατά συνέπεια λοιπόν το ζήτημα της αναξιοπιστίας πρέπει να ερμηνευθεί και να δοθεί η απάντηση με πολιτικούς όρους. Αυτό είναι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συνεπώς είσαστε αποφασισμένοι να αναλάβετε το κόστος μιας απόφασης να μην γίνει η κατασκευή του ΧΥΤΑ με τα λεφτά…
Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Μακριά από μας. Εμείς θέλουμε να προφυλάξουμε….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εφόσον υπάρχει τέτοιο δίλημμα όμως, μπαίνει τέτοιος όρος, θα πρέπει να αποφασίσετε.
Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Με την επιλογή, όχι με τον εκβιασμό. Δεν μπορεί το κράτος επί 8 μήνες που υπήρχε το πρόβλημα, να μην προχωράει τις προτάσεις για τη χρηματοδότηση και να φτάνει στο «και ένα» και κάτω από τον εκβιασμό να εκβιάζει τους πολίτες, τους εργαζόμενους και τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έχει ευθύνη το κράτος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ας πούμε όμως ότι είναι έτσι. Εσείς ποια απόφαση θα πάρετε.
Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς –σας είπα– θα εκτιμήσουμε τις επόμενες ημέρες αν θα προσφύγουμε νομικά κατά της νομιμότητας αυτής της σύμβασης.

κ. ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ: Ας το πούμε καθαρά και ότι η θέση η δική μας είναι ότι πρέπει να εφαρμοστεί ο ενιαίος σχεδιασμός.
Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Περιφερειακός σχεδιασμός.
κ. ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ: Περιφερειακός σχεδιασμός μέσα στα πλαίσια ενός εθνικού σχεδιασμού που πρέπει από τον κρατικό προϋπολογισμό και από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία είναι υποχρεωμένη να μας δώσει και τα δικαιούμαστε ως κράτος, να χρηματοδοτηθούν και να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές. Δεν είμαστε ενάντια στην υλοποίηση του σχεδιασμού εκείνου του περιφερειακού μέσα στα πλαίσια του εθνικού για νέες χωματερές, για σταθμούς μεταφόρτωσης κλπ και να κατοχυρωθεί και ο δημόσιος χαρακτήρας του.

Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλει κάποιος άλλος να ρωτήσει; Δεν υπάρχει καμία άλλη ερώτηση. Εμείς ζητάμε τη βοήθειά σας, βέβαια και από τους συναδέλφους τους υπόλοιπους για την προβολή. Αντιλαμβάνεστε ότι το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι πολύ σοβαρό. Είναι πάρα πολύ σοβαρό και μας προξενεί εντύπωση το ότι οι φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης το έχουν πάρει έτσι πολύ απλά, θεωρώντας ότι είναι μια διαδικασία πολύ σύντομη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστούμε πολύ.
Θ. ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς ευχαριστούμε πολύ. Καλημέρα.