ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
ΤΗΣ Π.Ο.Ε. - Ο.Τ.Α.
ΘΕΜΗ ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΥ
ΣΤΙΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ
ΑΙΡΕΤΩΝ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕ Η Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. ΚΑΙ Η Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε.
ΑΘΗΝΑ - 22 και 23 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2002
"ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Ο.Τ.Α. - ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ"


Αγαπητοί φίλοι συνεργάτες,

Με μεγάλη χαρά αποδεχτήκαμε την πρόσκληση της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. και της Ε.Ε.Τ.Α.Α. για συμμετοχή και των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση στις ενημερωτικές συναντήσεις των νεοεκλεγμένων αιρετών και να σας εκφράσουμε και εμείς καλή επιτυχία στα καθήκοντά σας.
Η ανάληψη των καθηκόντων σας γίνεται σε μια κρίσιμη χρονική περίοδο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Κρίσιμη, αλλά και συγχρόνως επίκαιρη, γιατί βρισκόμαστε μπροστά στην υλοποίηση πολιτικών επιλογών για την ολοκλήρωση της αποκεντρωμένης δομής και λειτουργίας του κράτους.
Και βέβαια είναι κατανοητό σ' όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ότι όλες αυτές οι εξελίξεις είναι αποτέλεσμα πολλών χρόνων αγώνα, για μια Τοπική Αυτοδιοίκηση ισχυρή και σύγχρονη.
Στη σημερινή μορφή λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι από όλους κοινά αποδεκτός, ο κρίσιμος ρόλος του ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ και αυτό, όχι μόνο γιατί το "προϊόν" των Ο.Τ.Α. στο μεγαλύτερο βαθμό είναι υπηρεσίες που στηρίζονται κύρια στο στελεχιακό δυναμικό, αλλά και στον επίκαιρο λόγο της ενεργοποίησής τους σε ΝΕΕΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ και αντικείμενα, κυρίως ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ.
Όμως το υπάρχον προσωπικό των Ο.Τ.Α., όπως φαίνεται σήμερα, μετά και την επεξεργασία του ΜΗΤΡΩΟΥ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ, στη σημερινή του σύνθεση δεν μπορεί να καλύψει τις σύγχρονες ανάγκες και λειτουργίες που έχουν δημιουργηθεί από τις ολοένα αυξανόμενες αρμοδιότητες της Τ.Α., με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις, στην πράξη αυτή η εξέλιξη, να βασίζεται σε φορείς εκτός Ο.Τ.Α.
Και αυτό οφείλεται, γιατί ο αγώνας της Τ.Α. για την απόκτηση νέων αρμοδιοτήτων και λειτουργιών δεν συνοδεύτηκε από την αντίστοιχη προσπάθεια στελέχωσης των υπηρεσιών της.
Η έλλειψη και σήμερα του αναγκαίου εξειδικευμένου στελεχιακού δυναμικού αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα στον τομέα του ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ε.Τ.Α.Α. σήμερα έχουμε 11,15% προσωπικό Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, 8,17% Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, ενώ την πλειοψηφία αποτελούν οι κατηγορίες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με 44,95% και της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης με 35,73%.
Για την παραπάνω απογοητευτική εικόνα η ευθύνη είναι κοινή ,τόσο στην Κεντρική Διοίκηση, όσο και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αφού και οι δύο, μέχρι πριν λίγο καιρό είχαν συναποδεχθεί, τις διαδικασίες πρόσληψης χωρίς αξιολόγηση και αξιοκρατία, αλλά κυρίως με κριτήρια υποκειμενικά και πελατειακού χαρακτήρα.
Όμως όλα αυτά ΜΠΟΡΟΥΝ και ΠΡΕΠΕΙ να αναθεωρηθούν ,προκειμένου η Τοπική Αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και των πολιτών.
Γι' αυτό χρειάζονται ορισμένες προϋποθέσεις όπως, πολιτική βούληση από τους αιρετούς, εκσυγχρονισμός του Θεσμικού Πλαισίου του Τομέα Διοίκησης του προσωπικού των Ο.Τ.Α., επένδυση σε έργο επιμόρφωσης, τόσο για το προσωπικό, όσο για τους αιρετούς, ενώ είναι όσο ποτέ από άλλοτε η εδώ και τώρα ίδρυση και λειτουργία της Ανεξάρτητης Σχολής Επιμόρφωσης της Τ.Α.
Όμως εδώ κρίνουμε σκόπιμο να επισημάνουμε για άλλη μια φορά τελικά τι Τοπική Αυτοδιοίκηση θέλουμε;
Τα κεντρικά πολιτικά ζητήματα που απασχολούν χρόνια την Τ.Α. δεν θα λυθούν ούτε από την τροποποίηση του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα.
Γιατί ακόμα δεν έχουμε απαντήσει στο ερώτημα :
Εξακολουθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση να διατηρεί τον κοινωνικό της χαρακτήρα, κάτι που ιδιαίτερα την διέκρινε στις διεκδικήσεις και την όλη πορεία της, ή επιθυμεί να αποτελέσει το ενδιάμεσο στάδιο στη μεταφορά αυτών των αρμοδιοτήτων, από την Κεντρική Διοίκηση στους ιδιώτες;
Είναι άραγε οι κοινωνικού χαρακτήρα υπηρεσίες, εμπορεύσιμο προϊόν, ή είναι υπηρεσίες που έχει υποχρέωση να προσφέρει η Τοπική Αυτοδιοίκηση με το μικρότερο δυνατό κόστος και στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό βελτιωμένες;
Μπορεί κανείς να αποδεχθεί, ότι η εκχώρηση αρμοδιοτήτων από το Κράτος στη Τοπική Αυτοδιοίκηση, έγινε για να παίξει η Τοπική Αυτοδιοίκηση τον ρόλο του διεκπεραιωτή προς τους ιδιώτες, ή αντίθετα, για να διαχειριστεί αυτή ίδια, ως έχει δικαίωμα, όλες τις τοπικές υποθέσεις ;
Πιστεύουμε, ότι ο κοινωνικός χαρακτήρας είναι αυτό που πρέπει να χαρακτηρίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ένα θεσμό βαθιά λαϊκό και δημοκρατικό. Γι' αυτό φαινόμενα και αντιλήψεις που εμφανίζονται τελευταία, βάζουν ένα βαθιά πολιτικό και ιδεολογικό ζήτημα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στο οποίο πρέπει να υπάρξει απάντηση, μέσα από τα κορυφαία συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, αφού προϋπάρξει διάλογος με την ίδια τη κοινωνία, κάτι που κύρια πρέπει να χαρακτηρίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Έτσι θα επιβεβαιωθεί αυτός ο συμμετοχικός χαρακτήρας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Αγαπητοί φίλοι συνεργάτες,

Όλα τα πιο πάνω είναι οι απόψεις, αλλά και η αγωνία του συνδικαλιστικού κινήματος των Ο.Τ.Α. για την προοπτική του θεσμού.
Και βέβαια η Τοπική Αυτοδιοίκηση για να μπορέσει να ανταποκριθεί στο νέο ρόλο που καλείται να παίξει, πρέπει να διασφαλίσει ορισμένες προϋποθέσεις που αναφέρονται στη διοικητική και οικονομική αυτοδυναμία και αυτοτέλεια.
Αυτοτέλεια, που θα μας φέρει όλους μπροστά στις ευθύνες μας, για χρηστή διοίκηση και διαχείριση και δεν θα μας δημιουργεί κανένα προβληματισμό ή επιφύλαξη, ακόμα και ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών.
Γι' αυτό η παρουσίαση των πιο κάτω ζητημάτων που η εφαρμογή τους στην οργάνωση των υπηρεσιών των Ο.Τ.Α., αλλά και για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού θα βοηθήσει σημαντικά στη σωστή και χωρίς προβλήματα διοίκηση του Ο.Τ.Α.
Σύμφωνα με το άρθρο 12 του Ν. 1188/81 "Κώδικας Προσωπικού Ο.Τ.Α.", όπως ισχύει σήμερα ,η συγκρότηση των υπηρεσιών των Ο.Τ.Α., η εσωτερική διάρθρωση, οι αρμοδιότητες αυτών σε διευθύνσεις, τμήματα και γραφεία, οι θέσεις του προσωπικού κατά κατηγορίες και κλάδους, γίνεται με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας.
Ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας, ψηφίζεται από το Δημοτικό ή Κοινοτικό Συμβούλιο ή από το Διοικητικό Συμβούλιο των Νομικών Προσώπων, Ιδρυμάτων και συνδέσμων των Ο.Τ.Α. Ακολούθως ο Ο.Ε.Υ., νομιμοποιείται με πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας. Η πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, εκδίδεται μετά από σύμφωνη γνώμη του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου και δημοσιεύεται στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας δεν έχει δικαίωμα να μεταρρυθμίσει αποφάσεις των Δημοτικών, Κοινοτικών Συμβουλίων ή των Διοικητικών Συμβουλίων, που αφορούν τους Ο.Ε.Υ. αυτών.
Έχει δικαίωμα να τις εγκρίνει ή να τις απορρίπτει (ΣτΕ 704/78).
Τα οικεία Συμβούλια κατά την κατάρτιση του Ο.Ε.Υ., πρέπει να λαμβάνουν πάντοτε υπόψη τους, τις πραγματικές ανάγκες τους σε συνάρτηση με τις οικονομικές δυνατότητες.
Ένας Ο.Ε.Υ., θα πρέπει να είναι λειτουργικός, να είναι ξεκάθαρες οι αρμοδιότητες των Διευθύνσεων των Τμημάτων, προκειμένου οι υπάλληλοι που θα τοποθετηθούν σε αυτά, να είναι σε θέση να εφαρμόσουν αυτά που αναφέρονται και να μην υπάρχει επικάλυψη αρμοδιοτήτων, γιατί τότε θα έχουμε το φαινόμενο, ο ένας να τα ρίχνει στον άλλο, χωρίς να υπάρχει αποδοτικότητα των υπαλλήλων.
Οι θέσεις του προσωπικού, πρέπει να εμφανίζονται στον Ο.Ε.Υ., γιατί σύμφωνα με το άρθρο 103 του Συντάγματος, κανείς δεν μπορεί να διοριστεί υπάλληλος σε μη νομοθετημένη οργανική θέση.
Το προσωπικό των Ο.Τ.Α. διακρίνεται σε διοικητικό, τεχνικό, υγειονομικό, γεωπονικό και εκπαιδευτικό.
Οι θέσεις του προσωπικού κατατάσσονται σε πέντε κατηγορίες:
- Κατηγορία Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης ,με χαρακτηριστικά στοιχεία Υ.Ε.
- Κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ,με χαρακτηριστικά στοιχεία Δ.Ε.
- Κατηγορία Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, με χαρακτηριστικά στοιχεία Τ.Ε.
- Κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, με χαρακτηριστικά στοιχεία Π.Ε.
- Κατηγορία Ειδικών Θέσεων ,με χαρακτηριστικά στοιχεία Ε.Θ. Σε αυτή την κατηγορία υπάγονται οι θέσεις του Ιδιαίτερου Γραμματέα του Δημάρχου, ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου και οι Ειδικοί Σύμβουλοι, Επιστημονικοί Συνεργάτες και Ειδικοί Συνεργάτες.
Οι υπηρεσιακές ανάγκες των Ο.Τ.Α. , πρέπει να καλύπτονται μέσα από την πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων που υπάρχουν στον Ο.Ε.Υ.
Αν αυξηθούν οι ανάγκες θα πρέπει να τροποποιούν τον Ο.Ε.Υ. τους , δεδομένου ότι δεν υπάρχει ο χρονικός περιορισμός τροποποίησης του , εκτός από τον τελευταίο χρόνο της Δημοτικής ή Κοινοτικής περιόδου .


Οι πάγιες ανάγκες των Ο.Τ.Α. δεν μπορούν να καλύπτονται με προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ή με συμβάσεις μίσθωσης έργου .
Η πρόσληψη τέτοιου προσωπικού θα πρέπει να περιορίζεται μόνο για την κάλυψη εποχιακών αναγκών ή για την εκτέλεση κάποιας συγκεκριμένης εργασίας που δεν θα είναι πάγια ανάγκη .
Η πρόσληψη τέτοιου προσωπικού δημιουργεί πολλά προβλήματα και στον αιρετό και στον εργαζόμενο . Όλοι καθίστανται όμηροι μιας απαράδεκτης κατάστασης και ο πραγματικός σκοπός της Tοπικής Αυτοδιοίκησης δεν αντιμετωπίζεται .
Η πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων των Ο.Τ.Α. , γίνεται από τους ίδιους για όλες τις κατηγορίες και κλάδους , εκτός από τους κλάδους Π.Ε. Διοικητικού - Οικονομικού , Τ.Ε. Διοικητικού - Λογιστικού και Δ.Ε. Διοικητικών , με την διαδικασία του Ν.2190/94 όπως ισχύει κάθε φορά .
Επομένως σήμερα δεν υπάρχει δικαιολογία από μέρους των αιρετών ότι καθυστερεί η πλήρωση των κενών θέσεων και γι΄ αυτό αναγκάζονται να καλύπτουν τις πάγιες ανάγκες μέσα από πρόσληψη προσωπικού ορισμένου χρόνου ή μίσθωσης έργου .
Με τους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας, καθορίζονται οι κλάδοι Π.Ε., Τ.Ε. και Δ.Ε., των οποίων οι υπάλληλοι κρίνονται για την κατάληψη θέσεων προϊσταμένων των κατά περίπτωση οργανικών μονάδων, ανάλογα με την ειδικότητα του κλάδου και το αντικείμενο των συγκεκριμένων οργανικών μονάδων.
Προϊστάμενοι όλων των οργανικών μονάδων κρίνονται οι υπάλληλοι με βαθμό Α' και αν δεν επαρκούν με μικρότερο βαθμό.
Η κρίση των προϊσταμένων γίνεται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο των Υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. και τοποθετούνται υποχρεωτικά από τον Δήμαρχο ή Πρόεδρο Κοινότητας ή Πρόεδρο του Ν.Π.Δ.Δ.
Η καλή οργάνωση των υπηρεσιών, ανήκει αποκλειστικά στον Δήμαρχο ή Πρόεδρο Κοινότητας. Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 100 και 114 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, Προϊστάμενος όλου του προσωπικού είναι ο Δήμαρχος ή Πρόεδρος της Κοινότητας και συνεπώς η σχέση του υπαλλήλου με αυτούς είναι σχέση προϊστάμενου και υφιστάμενου.
Ο αιρετός προϊστάμενος οφείλει να γνωρίζει ορισμένες αρχές, σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να διοικεί εφαρμόζοντας τους νόμους.
Επίσης είναι κατανοητό ότι η σχέση Προϊστάμενου και Υφιστάμενου πρέπει να είναι σχέση "Κυρίους προς Κυρίους", ο αιρετός προϊστάμενος πρέπει να ενσκήπτει όχι μόνο στα υπηρεσιακά ,αλλά και στα ατομικά προβλήματα του υπαλλήλου, και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να επιτρέπει τον σχηματισμό "ΚΛΙΚΑΣ" μέσα στον Δήμο του. Έχει υποχρεώσει να οδηγεί τον υπάλληλο στη δημιουργία μιας λειτουργικής ενότητας, μιας ομάδας, της οποίας αυτός να είναι η ψυχή και στην οποία αυτός να δίνει ψυχή. Γενικά πρέπει να δημιουργεί πνεύμα ομάδας ,με δημιουργικά αποτελέσματα προς το σκοπό της εξυπηρέτησης των δημοτών και της επιτυχίας του σκοπού για τον οποίο υπάρχουν οι Ο.Τ.Α.
Επειδή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχουν μεταβιβαστεί πολλές νέες αρμοδιότητες και μεταβιβάζονται συνέχεια, δηλαδή έπαψαν πλέον οι αρμοδιότητες του να περιορίζονται μόνο στην καθαριότητα, στα νεκροταφεία και στη δημιουργία παιδικών χαρών, αλλά προσφέρουν κοινωνικό έργο, όπως Παιδικοί Σταθμοί, Βοήθεια στο Σπίτι, ίδια ταμειακή υπηρεσία, διπλογραφικό σύστημα, εξυπηρέτηση του πολίτη με τα Κ.Ε.Π., που συστήνονται σ' όλους τους Ο.Τ.Α., θα πρέπει να τοποθετηθεί "Ο κατάλληλος στη κατάλληλη θέση", έτσι ώστε η απόδοση του υπαλλήλου να είναι τέτοια που να εξυπηρετείται ο σκοπός.
Η στελέχωση των υπηρεσιών θα πρέπει να γίνεται με εξειδικευμένο προσωπικό και με τέτοια προσόντα (Πανεπιστημιακής ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) κυρίως, για να μπορέσουν με τις γνώσεις τους να δώσουν λύσεις και προοπτική στο έργο των αιρετών.
Το Υπουργείο, τα τελευταία χρόνια με διάφορους νόμους έχει συστήσει θέσεις επιστημονικού προσωπικού, όπως για παράδειγμα, για τη εφαρμογή του διπλογραφικού, για τα Κ.Ε.Π. και τις ταμειακές υπηρεσίες, όμως αυτό δεν φθάνει. Θα πρέπει οι ίδιοι οι αιρετοί να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και δραστηριότητες, έτσι ώστε ο Δήμος τους να λειτουργεί κατά τον καλύτερο τρόπο, αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό που υπηρετεί σ' αυτόν για να υπάρχει αποτελεσματικότητα.

Αγαπητοί φίλοι συνεργάτες,

Όλα τα πιο πάνω αποτελούν τις εμπειρίες μας, αλλά και τις προτάσεις μας, γιατί θέλουμε μια άλλη Αυτοδιοίκηση και για να γίνει ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ αυτό, πρέπει συγχρόνως να έχουμε σαν στόχο και την αναβάθμιση των εργαζομένων μέσα στο θεσμό.
Γιατί και εμείς, αλλά και εσείς οι ΑΙΡΕΤΟΙ, πρέπει να έχουμε κοινό στόχο ΙΣΧΥΡΗ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ, με ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ με ΔΗΜΟΣΙΟ και ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ.
Σας ευχαριστώ, και πιστεύω ότι μέσα από την συνεργασίας μας σε πολλά ζητήματα θα μας δοθεί η ευκαιρία να καταθέσουμε και του υπόλοιπους προβληματισμούς των εργαζομένων για το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.