ΟΜΙΛΙΑ
ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ Π.Ο.Ε. - Ο.Τ.Α. ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ 1ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΜΕ ΘΕΜΑ: "ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ - ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝ" ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ - 24 & 25 ΜΑΪΟΥ 2002 Αγαπητοί φίλοι συνεργάτες, Με
μεγάλη χαρά, η Π.Ο.Ε. - Ο.Τ.Α. αποδέχθηκε την πρόσκληση για παρέμβαση στο 1ο Πανελλήνιο
Συνέδριο Δημοτικών Επιχειρήσεων. ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΑΡΧΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥΣ: Η μεγάλη στροφή στο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου να διευκολυνθεί η σύσταση και λειτουργία των Δημοτικών Επιχειρήσεων, λαμβάνει χώρα τη δεκαετία του 80. Μέχρι τότε βέβαια υπήρχε νομική ευχέρεια για επιχειρηματική δράση των Ο.Τ.Α. και είχαν συσταθεί και λειτουργούσαν τέτοιες επιχειρήσεις. Όμως από το 1980 η κεντρική εξουσία, μέσω της Βουλής, ενισχύει σημαντικά το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, ενθαρρύνοντας την τοπική αυτοδιοίκηση στην ανάληψη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Τα βασικά νομοθετήματα προς την κατεύθυνση αυτή ήταν ο Ν. 1065/ 80 (Δ.Κ.Κ) και κυρίως ο Ν. 1416/84 ο οποίος έδωσε ραγδαία ώθηση στο θέμα των Δημοτικών Επιχειρήσεων με μια σειρά προωθημένων, για τα δεδομένα της εποχής εκείνης, διατάξεων όπως ήταν η δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων. Στο μεσοδιάστημα της ψήφισης των δύο παραπάνω νομοθετημάτων, μεσολάβησε η έκδοση μιας σειράς νόμων που αφορούσαν στην αυτοδιοίκηση, μεταξύ αυτών ο Ν. 1069/80 για την σύσταση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης - Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α) και ο Αναπτυξιακός Νόμος 1262/84 ο οποίος, καθορίζοντας τα κίνητρα ανάπτυξης των επενδύσεων, έδινε σαφές προβάδισμα στην επιχειρηματική δραστηριότητα της Τ.Α. σε σχέση με αυτήν της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, αφού προέβλεπε αυξημένο ποσοστό κρατικής χρηματοδότησης στην πρώτη κατηγορία σε σχέση με τη δεύτερη. Ποιο όμως ήταν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα όλης αυτής της νομοθετικής προσπάθειας ; Οι πρωταγωνιστές των αλλαγών αυτών συνόδευσαν τις πρωτοβουλίες τους με την εξής φιλοσοφία : "Μέσα στα πλαίσια του προγραμματισμού, οι επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α., εκτός των σημαντικών οικονομικών ωφελειών, εκμεταλλευόμενες τη σύγχρονη Τεχνολογία, τους φυσικούς πόρους, το πολιτιστικό και επιστημονικό δυναμικό, μπορούν να προάγουν το πολιτιστικό και βιοτικό επίπεδο των κατοίκων. Το αποτέλεσμα αυτό, μπορεί να είναι και καλύτερο σε περιπτώσεις, όπου για τη σύσταση επιχειρήσεων συνεργάζονται οι Ο.Τ.Α. μεταξύ τους ή οι Ο.Τ.Α. με το Δημόσιο, τον ιδιωτικό τομέα ή τους συνεταιρισμούς (στο πλαίσιο των προγραμματικών συμφωνιών και συμβάσεων). Επίσης οι στόχοι και τα αποτελέσματα, που μπορούν να εξασφαλίσουν οι Ο.Τ.Α., ασκώντας επιχειρηματικές δραστηριότητες είναι:
Σύμφωνα
επίσης με τους πρωταγωνιστές των εξελίξεων αυτών οι τέτοιες επιχειρηματικές δραστηριότητες
των Ο.Τ.Α. μπορούσαν να προσανατολιστούν στους εξής τομείς : Από
τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι η σύσταση Δημοτικών Επιχειρήσεων προωθήθηκε γενικά
από την κεντρική εξουσία έχοντας σαν στόχο, μεταξύ των άλλων, την προσδοκία προσπορισμού
εσόδων στους Ο.Τ.Α. στην προσπάθεια κάλυψης μέρους του οικονομικού ανοίγματος
μεταξύ θεσμοθετημένων αρμοδιοτήτων και διατειθέμενων αντίστοιχων πόρων. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ: Η
εξυπηρέτηση λοιπόν των στόχων που είχαν τεθεί με το εγχείρημα των Δημοτικών Επιχειρήσεων,
προϋπέθετε το άνοιγμα των Ο.Τ.Α. σε νέες αναπτυξιακές δραστηριότητες, πέραν των
μέχρι τότε αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης, ώστε με τη σύσταση νέων και κυρίως
οικονομικά εύρωστων επιχειρηματικών μονάδων, να παρέμβει η Τοπική Αυτοδιοίκηση
στη διαδικασία της ανάπτυξης, επηρεάζοντας το αναπτυξιακό μοντέλο προς τους δικούς
της στόχους και αρχές. Αντ΄ αυτού όμως παρατηρήθηκε κυρίως το φαινόμενο της περιστροφής
της Τοπικής Αυτοδιοίκησης περί τον εαυτό της, με την αξιοποίηση του θεσμού κατά
πρώτο λόγο, για την κάλυψη συμβατικών αρμοδιοτήτων, όπως π.χ ύδρευση, αποχέτευση,
πολιτισμός. Συνεπώς
αποτελεί γενικότερη διαπίστωση ότι οι αιρετοί της Τ.Α , πέραν της σύστασης Δημοτικών
Επιχειρήσεων για νέες πράγματι επιχειρηματικές δραστηριότητες προχώρησαν κυρίως
στη σύσταση Δημοτικών Επιχειρήσεων προσπαθώντας να ασκήσουν μέσα από αυτές
συμβατικές αρμοδιότητες των Ο.Τ.Α., αγνοώντας την τύχη του προσωπικού που
προσλαμβάνουν αφού στην πλειοψηφία τους οι Δημοτικές Επιχειρήσεις στερούνται
Κανονισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας Προσωπικού με ένταξη σε οργανικές θέσεις Αορίστου
Χρόνου του προσωπικού που υπηρετεί σ' αυτές. α.
ΠΡΩΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ( Από την πλευρά των Δημάρχων): β. ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μα για να μπορέσουν ακριβώς να αποφύγουν στην πράξη, τις προβλέψεις του νόμου και ουσιαστικά να κάνουν τις επιλογές που επιθυμούν πέρα και πάνω από νομικούς περιορισμούς. γ.
ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Συνδυασμός των δύο προηγούμενων. Ανεξαρτήτως
τώρα, των παραπάνω προθέσεων των αιρετών, υπάρχουν διαφορές στην άσκηση μιας αρμοδιότητας
από τις δημοτικές υπηρεσίες σε σχέση με τις Δημοτικές Επιχειρήσεις; Ο κίνδυνος αντίστοιχα έγκειται στο γεγονός ότι αν το Διοικητικό τους Συμβούλιο και κατ΄ επέκταση το Δημοτικό Συμβούλιο βέβαια, στερείται του οράματος που η συγκεκριμένη δραστηριότητα προϋποθέτει και περιορίζεται σε μια καθαρά διαχειριστική διαδικασία και μάλιστα παλαιοκομματικού τύπου, με αλόγιστη πολιτική διορισμών (αυτό βέβαια ίσχυε κυρίως πριν την επέκταση του νόμου Πεπονή και στις Δημοτικές Επιχειρήσεις), αδιαφανών προμηθειών κ.λ.π. τότε, αφού δεν υπάρχουν φραγμοί που το δημόσιο βάζει με τη λειτουργία του, οι πιθανότητες διάλυσης πολλαπλασιάζονται με φόρτωμα των συνεπειών στο Δήμο. Επειδή δε η παραπάνω δεύτερη παράμετρος αποτελεί συνήθη διαπίστωση, αφού στην πατρίδα μας η επιδίωξη κατάκτησης της όποιας εξουσίας συνοδεύεται συνήθως όχι από αναπτυξιακά οράματα, όσον κυρίως από την επιθυμία διαχείρισής της, ενώ οι έννοιες της αντικειμενικότητας της ισότητας , της διαφάνειας κ.λ.π. όσον αφορά στη λειτουργία του δημοσίου , αποτελούν μόνον προεκλογικές εξαγγελίες που ξεχνιούνται την επόμενη των εκλογών και αφού παρακάμπτονται με διάφορους τρόπους τα κριτήρια που έχουν θεσμοθετηθεί για το δημόσιο, πόσο μάλλον για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις όπου τα πάντα είναι πιο ελαστικά, δεν μπορεί το συνδικαλιστικό κίνημα των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να μην ανησυχεί έντονα με την μη προσεκτική και όχι επαρκώς μελετημένη σύσταση Δημοτικών Επιχειρήσεων από τους Ο.Τ.Α. και μάλιστα εκεί όπου οι συγκεκριμένες δραστηριότητες άνετα μπορούν να καλυφθούν από την υπάρχουσα οργανωτική δομή των Ο.Τ.Α. Ποια
χαρακτηριστικά στοιχεία των Δημοτικών Επιχειρήσεων προβληματίζουν το συνδικαλιστικό
κίνημα;
Όμως πέρα απ' όλα αυτά, υπάρχουν σήμερα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα κεντρικά πολιτικά ζητήματα, για τα οποία πρέπει να τοποθετηθεί, επιβεβαιώνοντας τους στόχους της. Εξακολουθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση να διατηρεί τον κοινωνικό της χαρακτήρα, κάτι που ιδιαίτερα την διέκρινε στις διεκδικήσεις και την όλη πορεία της, ή επιθυμεί να αποτελέσει το ενδιάμεσο στάδιο στη μεταφορά αυτών των αρμοδιοτήτων, από την Κεντρική Διοίκηση στους ιδιώτες; Είναι άραγε οι κοινωνικού χαρακτήρα υπηρεσίες, εμπορεύσιμο προϊόν, ή είναι υπηρεσίες που έχει υποχρέωση να προσφέρει η Τοπική Αυτοδιοίκηση με το μικρότερο δυνατό κόστος και στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό βελτιωμένες; Μπορεί κανείς να αποδεχθεί, ότι η εκχώρηση αρμοδιοτήτων από το κράτος στη Τοπική Αυτοδιοίκηση, έγινε για να παίξει η Τοπική Αυτοδιοίκηση τον ρόλο του διεκπεραιωτή προς τους ιδιώτες, ή αντίθετα, για να διαχειριστεί αυτή η ίδια, ως έχει δικαίωμα, όλες τις τοπικές υποθέσεις; Πιστεύουμε, ότι ο κοινωνικός χαρακτήρας είναι αυτό που πρέπει να χαρακτηρίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ένα θεσμό βαθιά λαϊκό και δημοκρατικό. Γι' αυτό φαινόμενα και αντιλήψεις που εμφανίζονται τελευταία, βάζουν ένα βαθιά πολιτικό και ιδεολογικό ζήτημα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στο οποίο πρέπει να υπάρξει απάντηση, μέσα από τα κορυφαία συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, αφού προϋπάρξει διάλογος με την ίδια τη κοινωνία, κάτι που κύρια πρέπει να χαρακτηρίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση. ΄Έτσι να επιβεβαιωθεί αυτός ο συμμετοχικός χαρακτήρας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αυτές οι απόψεις βέβαια, δεν αποτελούν εμπόδιο στην ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των ΟΤΑ, όπως αυτές έχουν προσδιοριστεί και από τον 1416/84. Οι ίδιοι Δήμοι όμως έκαναν κακή χρήση αυτής της δυνατότητας, με αποτέλεσμα, αντί να χρησιμοποιήσουν το θεσμό αυτό των δημοτικών επιχειρήσεων, για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε τομείς που προσφέρονταν για τούτο και που θα συνέβαλαν στην τοπική ανάπτυξη, κάτι που θα απέφερε και οικονομικά αποτελέσματα προς όφελος των πολιτών, κατέληξαν στη δημιουργία προβληματικών δημοτικών επιχειρήσεων, των οποίων τις ζημιές καλούνται να καλύψουν οι προϋπολογισμοί των Δήμων, δηλαδή οι δημότες. Και έτσι βλέπουμε σήμερα το φαινόμενο μετά τον Καποδίστρια, πέρα από τους χίλιους Δήμους να έχουμε και δύο χιλιάδες δημοτικές επιχειρήσεις, πολυδιάσπαση πάλι της διοικητικής ιεραρχίας στο χώρο της Αυτοδιοίκησης αλλά και τόσες άλλες χιλιάδες Ν.Π.Δ.Δ. Ενδεικτικό της φθίνουσας πορείας που διαγράφει ο θεσμός είναι το γεγονός ότι αν οι μισές απ' αυτές είχαν κριθεί από προηγούμενη έρευνα του Υπουργείου Εσωτερικών ΖΗΜΙΟΓΟΝΕΣ, μόνο το 28% έχουν κηρυχθεί ΑΝΕΝΕΡΓΕΣ, χωρίς όμως να έχουν εκκαθαριστεί, ενώ κάθε χρόνο ιδρύονται νέες ΔΙΧΩΣ ΣΑΦΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ και ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ. Από 1.100 που είχαν καταμετρηθεί το 1999 - 2000 έχουν αυξηθεί σήμερα στις 2.000 περίπου, ενώ μεγαλύτερη είναι και η ποσοστιαία αύξηση του προσωπικού τους. ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ως δεξαμενές εξυπηρέτησης πελατειακών σχέσεων, επειδή οι προσλήψεις γίνονται χωρίς έλεγχο. Επακόλουθο όλων αυτών των γεγονότων είναι οι επιχειρήσεις που θα κριθούν ως επιζήμιες θα κλείσουν, ενώ ερωτηματικά συνοδεύουν τον τρόπο εκκαθάρισης και ρύθμισης των χρεών, αλλά και την κοινωνική αναταραχή που θα δημιουργηθεί. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: Συμπυκνώνοντας
τα παραπάνω θα μπορούσαν να γίνουν οι εξής προτάσεις: 2.
Εκσυγχρονισμός του δημόσιου λογιστικού συστήματος, ώστε να προσαρμοσθεί στις
σημερινές ανάγκες λειτουργίας των Ο.Τ.Α. και του δημόσιου γενικότερα, κάνοντας
πιο ευέλικτες τις υπηρεσίες τους. Υπάρχουν διατάξεις, που "τύποις" μόνο
τηρούνται χωρίς να γίνεται ο ουσιαστικός έλεγχος, που ο νομοθέτης ήθελε να επιβάλει. 3.
Χαρακτηρισμός των αμιγών Δημοτικών Επιχειρήσεων, οι οποίες ασκούν συμβατικές αρμοδιότητες
των Ο.Τ.Α., ως Ο.Τ.Α. και υπαγωγή του προσωπικού τους σε τακτικές οργανικές θέσεις
αυτών και υπαγωγή στο Γ' μέρος του Ν. 1181/81. 4. Διατήρηση του θεσμού των Δημοτικών Επιχειρήσεων μόνον για δραστηριότητες καθαρά επιχειρηματικού χαρακτήρα . Στην
περίπτωση αυτή θα μπορούσαν ν΄ ανήκουν Δημοτικές Επιχειρήσεις με αντικείμενο κατασκευαστικό,
αναπτυξιακό, τουρισμού, λειτουργίας αναψυκτηρίων, λειτουργίας λατομείων κ.λ.π. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Η αφαίρεση της δυνατότητας επιχειρηματικής δράσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στους τομείς αυτούς θα έλυνε βέβαια τον "πονοκέφαλο" των Δημοτικών Επιχειρήσεων, για το σ.κ, θα δημιουργούσε όμως και ανεπιθύμητες παρενέργειες : α. Θα περιόριζε τις αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης υπέρ της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, δεδομένου ότι τέτοιες δράσεις δεν μπορούν ν΄ ασκηθούν αποτελεσματικά με τις διαδικασίες του δημοσίου, σ΄ ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον. β. Στερείται η Τοπική Αυτοδιοίκηση δυνατότητας προσπορισμού πόρων , σε περίπτωση βέβαια που διαχειριστεί σωστά και αποτελεσματικά μια τέτοια επιχειρηματική δραστηριότητα. 5. Η δυνατότητα άμεσης ένταξης στην Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. των εργαζομένων στις αμιγείς Δημοτικές Επιχειρήσεις που κατέχουν τακτικές οργανικές θέσεις αορίστου χρόνου. Μια
τέτοια ρύθμιση θα εξασφάλιζε : γ. Ίδιες αμοιβές στους εργαζόμενους στις Δημοτικές Επιχειρήσεις. με αυτές των εργαζόμενων Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου των Ο.Τ.Α., αφού θα γίνεται και στις Δημοτικές Επιχειρήσεις εφαρμογή των Σ.Σ.Ε. που θα υπογράφει η Π.Ο.Ε.- Ο.Τ.Α. 6.
Εξέταση δυνατότητας ασφάλισης στο Τ.Α.Δ.Κ.Υ. και στο Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. των εργαζομένων
με τακτικές οργανικές θέσεις αορίστου χρόνου στις αμιγείς Δημοτικές Επιχειρήσεις. Αγαπητοί φίλοι, Καταθέτοντας τις απόψεις μας και τον προβληματισμό μας για την λειτουργία των Δημοτικών Επιχειρήσεων στον 21ο αιώνα, πιστεύουμε ότι την επόμενη φορά θα συζητάμε για την καλύτερη οργάνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας των Ο.Τ.Α. |