ΟΜΙΛΙΑ
ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ
ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. ΘΕΜΗ ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2001
Ένα συνέδριο που διεξάγεται σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη, αλλά και επίκαιρη θα έλεγε κανείς, χρονική περίοδο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της Αυτοδιοίκησης. Κρίσιμη και επίκαιρη, γιατί βρισκόμαστε μπροστά στην εξέλιξη πολιτικών επιλογών, για την ολοκλήρωση της αποκεντρωμένης δομής και λειτουργίας του κράτους. Όλες αυτές οι εξελίξεις που ζούμε τα τελευταία χρόνια στο χώρο της Αυτοδιοίκησης, είναι αποτέλεσμα, των ιστορικά δικαιωμένων αγώνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αγώνων που στόχευαν στην δημιουργία ενός κράτους, όπου η κεντρική Κυβέρνηση θα έχει τις βασικές επιτελικές εξουσίες, ενώ τα όργανα της Αυτοδιοίκησης θα μπορούν να ασκούν όλες τις υπόλοιπες αρμοδιότητες, που αφορούν το Περιφερειακό, Νομαρχιακό και Τοπικό επίπεδο. Η παρέμβαση ενός προοδευτικού μαχητικού και διεκδικητικού κινήματος της Αυτοδιοίκησης μέσα σε ώριμες πια πολιτικές συνθήκες, διαμόρφωσαν προϋποθέσεις σταδιακής υλοποίησης όλων αυτών των στόχων, που μας έχουν οδηγήσει στη σημερινή μορφή οργάνωσης και λειτουργίας της Αυτοδιοίκησης. Σ' αυτή τη σημερινή μορφή είναι κοινά αποδεκτός, ο κρίσιμος ρόλος του ανθρώπινου δυναμικού και τούτο, όχι μόνο γιατί το προϊόν των ΟΤΑ στο μεγαλύτερο βαθμό είναι υπηρεσίες που στηρίζονται κύρια στο στελεχιακό και άλλο δυναμικό, αλλά και τον ειδικότερο και επίκαιρο λόγο της γρήγορης εξέλιξης των ΟΤΑ και της ενεργοποίησής τους σε νέες αρμοδιότητες και αντικείμενα κυρίως αναπτυξιακού χαρακτήρα. Όμως το προσωπικό των ΟΤΑ, όπως αυτό φαίνεται μέσα και από τα υπάρχοντα απογραφικά στοιχεία, στη σημερινή του σύνθεση, δεν μπορεί να καλύψει στο σύνολό τους αυτές τις ανάγκες και να υποστηρίξει αποτελεσματικά αυτή την γρήγορη εξέλιξη των ΟΤΑ, με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις, στην πράξη αυτή η εξέλιξη, να βασίζεται σε φορείς εκτός ΟΤΑ. Τούτο κυρίως οφείλεται στο γεγονός, ότι ο αγώνας της Αυτοδιοίκησης για την απόκτηση των νέων αρμοδιοτήτων και λειτουργιών, δεν συνοδεύτηκε από παράλληλη και αντίστοιχη προσπάθεια στελέχωσης των υπηρεσιών της. Η έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών, αποτελεί και σήμερα ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα στο τομέα του ανθρώπινου δυναμικού και εντοπίζεται στον πολύ μικρό αριθμό επιστημονικού προσωπικού και τον χαμηλό βαθμό εξειδίκευσης και κατάρτισης των μεσαίων στελεχών Β΄βάθμιας και Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα παραπάνω προβλήματα, σχετίζονται τόσο με τα υπάρχοντα οργανογράμματα των ΟΤΑ, όσο και με τον τρόπο και τις διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού και επομένως στελέχωση των υπηρεσιών τους. Οι ελλείψεις αυτές, παρά την αλματώδη αύξηση του προσωπικού των ΟΤΑ την τελευταία 15ετία, παρουσιάζονται σχεδόν στα ίδια επίπεδα, χωρίς ουσιώδεις αλλαγές στην σύνθεσή τους, όπως αυτό φαίνεται από κάποια στοιχεία. Το '85, επί 15.000 εργαζομένων είχαμε 4,6% ανωτάτης εκπαίδευσης προσωπικό και το '96 είχαμε 6,2%. Καταλαβαίνετε πόσο ελάχιστη είναι αυτή η αύξηση. Για την παραπάνω εικόνα υπάρχουν ευθύνες, τόσο στην Κεντρική Διοίκηση, όσο και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αφού και οι δυο είχαν συναποδεχθεί, μέχρι πριν από λίγο τουλάχιστον, τις διαδικασίες πρόσληψης χωρίς αξιολόγηση και αξιοκρατία, αλλά με κριτήρια υποκειμενικά και πελατειακού χαρακτήρα. Για να υπάρξει μια αλλαγή αναθεώρησης στα ζητήματα αυτά, χρειάζονται ορισμένες αλληλεξαρτούμενες προϋποθέσεις όπως, πολιτική βούληση από τους αιρετούς, εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου του τομέα διοίκησης του προσωπικού των ΟΤΑ, επένδυση σε έργο επιμόρφωσης, τόσο για το προσωπικό, όσο και για τους αιρετούς. Όμως πέρα απ' όλα αυτά, υπάρχουν σήμερα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα κεντρικά πολιτικά ζητήματα, για τα οποία πρέπει να τοποθετηθεί, επιβεβαιώνοντας τους στόχους της. Εξακολουθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση να διατηρεί τον κοινωνικό της χαρακτήρα, κάτι που ιδιαίτερα την διέκρινε στις διεκδικήσεις και την όλη πορεία της, ή επιθυμεί να αποτελέσει το ενδιάμεσο στάδιο στη μεταφορά αυτών των αρμοδιοτήτων, από την Κεντρική Διοίκηση στους ιδιώτες; Είναι άραγε οι κοινωνικού χαρακτήρα υπηρεσίες, εμπορεύσιμο προϊόν, ή είναι υπηρεσίες που έχει υποχρέωση να προσφέρει η Τοπική Αυτοδιοίκηση με το μικρότερο δυνατό κόστος και στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό βελτιωμένες; Μπορεί κανείς να αποδεχθεί, ότι η εκχώρηση αρμοδιοτήτων από το κράτος στη Τοπική Αυτοδιοίκηση, έγινε για να παίξει η Τοπική Αυτοδιοίκηση τον ρόλο του διεκπεραιωτή προς τους ιδιώτες, ή αντίθετα, για να διαχειριστεί αυτή η ίδια, ως έχει δικαίωμα, όλες τις τοπικές υποθέσεις;
Αυτές οι απόψεις βέβαια, δεν αποτελούν εμπόδιο στην ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των ΟΤΑ, όπως αυτές έχουν προσδιοριστεί και από τον 1416/84. Οι ίδιοι Δήμοι όμως έκαναν κακή χρήση αυτής της δυνατότητας, με αποτέλεσμα, αντί να χρησιμοποιήσουν το θεσμό αυτό των δημοτικών επιχειρήσεων, για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε τομείς που προσφέρονταν για τούτο και που θα συνέβαλαν στην τοπική ανάπτυξη, κάτι που θα απέφερε και οικονομικά αποτελέσματα προς όφελος των πολιτών, κατέληξαν στη δημιουργία προβληματικών δημοτικών επιχειρήσεων, των οποίων τις ζημιές καλούνται να καλύψουν οι προϋπολογισμοί των Δήμων, δηλαδή οι δημότες. Και έτσι βλέπουμε σήμερα το φαινόμενο μετά τον Καποδίστρια, πέρα από τους χίλιους Δήμους να έχουμε και πέντε χιλιάδες δημοτικές επιχειρήσεις, πολυδιάσπαση πάλι της διοικητικής ιεραρχίας στο χώρο της Αυτοδιοίκησης. Εμείς λοιπόν στηρίζουμε και τέτοιους θεσμούς, όχι όμως ως μέσον διεκπεραίωσης των καθημερινών αναγκών και λειτουργιών των Δήμων, αλλά ως μοχλό αναπτυξιακής παρέμβασης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με παράλληλη διασφάλιση της διαφάνειας, σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του, την ύπαρξη εκσυγχρονιστικών οργανωτικών σχημάτων και την εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου του Νόμου 2190, σε ότι αφορά τις προσλήψεις προσωπικού. Κυρίες και κύριοι, Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στο διευρυμένο ρόλο της και τις προοπτικές της, πρέπει να διασφαλίσει ορισμένες για τούτο προϋποθέσεις, που εμπεριέχονται κύρια, στη διοικητική και οικονομική αυτοδυναμία και αυτοτέλεια. Αυτοτέλεια όμως, που θα φέρει και την Τοπική Αυτοδιοίκηση μπροστά στις ευθύνες της, για χρηστή διοίκηση και διαχείριση και δεν θα της δημιουργεί κανένα προβληματισμό, ή επιφύλαξη, ακόμα και ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών. Αρκεί
να υπάρχει ένα νέο πλαίσιο δημοσιονομικής λειτουργίας, απλό και
αντιγραφειοκρατικό και όχι ακόμα βέβαια εκείνο της δεκαετίας του
'50. Κυρίες και κύριοι, Οι εργαζόμενοι στη Τοπική Αυτοδιοίκηση, ζουν μαζί με τους αιρετούς, όλες τις θεσμικές παρεμβάσεις και αλλαγές, που έγιναν και συνεχίζονται να γίνονται στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έχουν στηρίξει τέτοιες αλλαγές και επιλογές, παρά το ότι υπήρχαν και αρνητικές συνέπειες για τους ίδιους τους εργαζόμενους και τούτο γιατί, υπέρτατο για τους εργαζόμενους συμφέρον, είναι το συμφέρον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κατ' επέκταση το συμφέρον του Έλληνα πολίτη και όχι το δικό τους στενά, όπως λέγεται συντεχνιακό και κλαδικό συμφέρον. Έτσι στήριξαν με όλες τους τις δυνάμεις, την μεγάλη θεσμική αλλαγή που έγινε με τον ΝΟΜΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, παρά το γεγονός ότι η Κυβέρνηση, δεν τήρησε τις δεσμεύσεις της απέναντι σε αυτούς και τα προβλήματα που υπάρχουν. Πρέπει όμως να τονίσουμε, ότι δική μας διαπίστωση είναι, ότι οι Καποδιστριακοί Δήμοι αντιμετωπίζουν προβλήματα, προβλήματα που οφείλονται στην μη υλοποίηση όλων αυτών, για τα οποία υπήρξαν δεσμεύσεις από την μεριά της Κυβέρνησης. Προβλήματα που ζητούν άμεση λύση είναι: 1.
Νομοθετική ρύθμιση για την καταβολή του ΠΡΙΜ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑΣ και
στο υπόλοιπο προσωπικό των Ο.Τ.Α. Γιατί αν θέλουμε στην χώρα μας μια εντελώς άλλη Αυτοδιοίκηση με αναβαθμισμένο ρόλο, αν θέλουμε να ζήσουμε στην Ελλάδα της Αποκέντρωσης και της Αυτοδιοίκησης, ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, αν δεν αναβαθμίζεται ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ και ΔΙΑΡΚΩΣ η θέση των εργαζομένων μέσα στους ΘΕΣΜΟΥΣ. Γι'
αυτό μπορούμε εργαζόμενοι και αιρετοί να αγωνιστούμε και να διεκδικήσουμε
μια ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση, με ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ, με ΔΗΜΟΣΙΟ
και ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ. |