ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗΣ – ΠΡΟΤΑΣΗ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΣΜΙΚΗ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ
ΤΩΝ ΒΑΡΕΩΝ, ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ Ο.Τ.Α.


Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. και οι Ομοσπονδίες των εργαζομένων στο Δημόσιο, τους Ο.Τ.Α. και τα Ν.Π.Δ.Δ. θεωρούν ως κεντρικό θέμα άμεσης προτεραιότητας την ψήφιση του θεσμικού και νομικού πλαισίου για την εφαρμογή κανονισμού Β.Α.Ε. στο Δημόσιο.
Οι συνεχείς υπαναχωρήσεις και αναβολές για την προώθηση των αναγκαίων ρυθμίσεων διατηρούν ένα σε βάρος των Δημοσίων υπαλλήλων καθεστώς άνισης και άδικης μεταχείρισης.
Για τους λόγους αυτούς καταθέτουμε ολοκληρωμένη πρόταση – πλαίσιο την οποία στηρίζουμε αγωνιστικά και καλούμε την Κυβέρνηση να αποδεχτεί και να υλοποιήσει.

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
ΤΩΝ Β.Α.Ε. ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ Ο.Τ.Α.

Οι όροι και οι προϋποθέσεις που προτείνουμε είναι:

1. Την άμεση επέκταση του θεσμού των Β.Α.Ε. στο Δημόσιο των επαγγελμάτων που με βάση τον κανονισμό του Ι.Κ.Α. υπάγονται στα Β.Α.Ε.

2. Επέκταση του καθεστώτος ασφάλισης και συνταξιοδότησης των εργαζομένων στα Β.Α.Ε. που ισχύει στο Ι.Κ.Α., στους αντίστοιχους εργαζόμενους του Δημοσίου των Ο.Τ.Α. και των Ν.Π.Δ.Δ.

Στην κατεύθυνση αυτή απαιτούνται:

α. Η μείωση του κατά περίπτωση ισχύοντος ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 5 έτη.
β. Η εξομοίωση μεταξύ Ιδιωτικού και Δημόσιου τομέα του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης των εργαζομένων σε οικοδομικές εργασίες, υπηρεσίες καθαριότητας Ο.Τ.Α., εργαζομένους σε νεκροταφεία κλπ.
γ. Η θεσμοθέτηση και καταβολή επασφάλιστρου Β.Α.Ε. αντίστοιχου με εκείνου που ισχύει για τους ασφαλισμένου του Ι.Κ.Α. (1,40% εργαζόμενος +2,20% εργοδότης).
δ. Η χορήγηση προσαύξησης στη σύνταξη για όσους συνταξιοδοτούνται με τα κατά περίπτωση γενικά όρια ηλικίας και όχι με τα μειωμένα που θα ισχύσουν για τα Β.Α.Ε.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η ανάγκη διαφοροποίηση με το Ι.Κ.Α. σε τεχνικά ζητήματα, όπως αυτό του υπολογισμού της προσαύξησης της σύνταξης είναι αναγκαία, λόγω του διαφορετικού τρόπου υπολογισμού των συντάξεων από το Δημόσιο.

3. Θεσμοθέτηση επιδόματος για τους υπαγόμενους στα Β.Α.Ε. με βάση τα χαρακτηριστικά του επαγγέλματος και την επικινδυνότητα. Το ύψος του επιδόματος αποτελεί αντικείμενο συλλογικής διαπραγμάτευσης.

4. Βελτίωση των διατάξεων του Κώδικα Υπαλλήλων με στόχο την πλήρη κάλυψη των εργαζομένων σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος ή επαγγελματικής ασθένειας.

5. Ενίσχυση των κανόνων Υγιεινής και Ασφάλειας σε εργασιακούς χώρους με βαριές, ανθυγιεινές και επικίνδυνες εργασίες.

6. Για εργαζόμενους που είναι σε τελικό στάδιο για συνταξιοδότηση μετά την έναρξη του Νόμου η δυνατότητα αναγνώρισης σημαίνει υψηλά ποσά ως επασφάλιστρο. Είναι προφανές ότι η αποκατάσταση δίκαιης και ίσης (σε σχέση με τον Ιδιωτικό Τομέα) αντιμετώπισης και με δεδομένο ότι η ευθύνη για το κενό βαρύνει το Δημόσιο πρέπει να προβλεφθεί ειδική διαδικασία προκειμένου να αποφευχθούν ποσά που θα καθιστούν ολικά απαγορευτική τη χρήση των ρυθμίσεων για τα Β.Α.Ε.
Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. με εποικοδομητική διάθεση μπορεί να συνεργαστεί για τη δίκαιη διευθέτηση του συγκεκριμένου προβλήματος κατά τη διαδικασία εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου για τα Β.Α.Ε. και στο πλαίσιο εξουσιοδοτικής διάταξης προς τα συναρμόδια Υπουργεία για αυτό ή ανάλογα θέματα.

Η αποδοχή από την Κυβέρνηση του παραπάνω πλαισίου – πρότασης, θεωρούμε ότι αποτελεί προϋπόθεση έτσι ώστε να συζητήσουμε στη συνέχεια για τη σύσταση επιτροπής Β.Α.Ε. στο Δημόσιο, τα θέματα σύνθεσης και λειτουργίας της κλπ. Είναι φανερό εξάλλου ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επιχειρείται η θεσμοθέτηση κάποιων προνομίων αλλά η εξάλειψη αδικιών και ανισοτήτων που υπάρχουν σήμερα.


Αθήνα, 7 Οκτωβρίου 2004

Α.Δ.Ε.Δ.Υ. και ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΕΣ