ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Αθήνα, 11 Ιουλίου 2001
Αρ πρωτ.: 680

Προς:
Υφυπουργό Οικονομικών
κ. Γ. Δρύ
Πανεπιστημίου 37
101 65 - Αθήνα

Κοινοποίηση :
1. Υπουργό Εσωτερικών
Δ.Δ & Αποκέντρωσης
κ. Β. Παπανδρέου

2. Γενικό Λογιστήριο του Κράτους
Γεν. Δ/νση Μισθών & Συντάξεων
Δ/νση 50η Εκκαθάρισης Ελέγχου
& Εντολής Πληρωμής Αποδοχών
Κάνιγγος 29 - 106 82 - Αθήνα

3. ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α.
Διεύθυνση Οργάνωσης &
Λειτουργίας Ο.Τ.Α.
Τμήμα Προσωπικού Ο.Τ.Α.

4. Κ.Ε.Δ.Κ.Ε.

Από διάφορους Ο.Τ.Α. της χώρας έχουν υποβληθεί στην Ομοσπονδία μας παράπονα για τους ελέγχους μισθοδοσίας που έχουν διαταχθεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και πιο συγκεκριμένα, για το επίδομα πληροφορικής που καταβάλλεται στους υπαλλήλους των κλάδων πληροφορικής.

Για το ανωτέρω θέμα έχουμε να εκθέσουμε τα εξής:

1. Μέχρι την ισχύ του Ν. 2470 /97 "Αναμόρφωση μισθολογίου του Προσωπικού της Δημόσιας Διοίκησης και άλλες συναφείς διατάξεις" η χορήγηση του ειδικού επιδόματος σε προσωπικό ειδικοτήτων πληροφορικής των ΟΤΑ προβλεπόταν από την 59603 /93 Κ.Υ.Α (ΦΕΚ 924 - ΤΕΥΧΟΣ B΄) η οποία απόφαση προβλέπει τα εξής:
"Στο προσωπικό των παρακάτω αναφερόμενων ειδικοτήτων πληροφορικής των ΟΤΑ που υπηρετεί σε αντίστοιχες οργανικές θέσεις - ανεξάρτητα από την εργασιακή σχέση με την οποία διέπεται - που απασχολείται αποκλειστικά και κατά πλήρες ωράριο με το αντικείμενο των ειδικοτήτων αυτών ασχέτως του χώρου εργασίας χορηγείται ειδικό επίδομα ως κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής σε ποσοστό επί του Β.Μ του Μ.Κ 28 του Ν 1505 / 84 ως ακολούθως:
"Αναλυτές - προγραμματιστές και Ηλεκτρονικοί Μηχανικοί και χειριστές ( Η/Υ, κοπτικών μηχανημάτων και εισαγωγή στοιχείων) 33% και 3, Κωδικογράφοι 20 %".
Από τα ανωτέρω σαφώς προκύπτει ότι δεν ήταν απαραίτητο να υπηρετούν σε νομοθετημένες υπηρεσίες , διευθύνσεις , τμήματα ή κέντρα πληροφορικής.

2. Στους ΟΤΑ , μέχρι την εφαρμογή του Ν. 2470/97 υπηρετούσε προσωπικό που κατείχε οργανικές θέσεις είτε ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου είτε Δημοσίου Δικαίου των ειδικοτήτων πληροφορικής.
Το προσωπικό αυτό είτε είχε διοριστεί κατευθείαν σε αυτές τις θέσεις είτε είχε τακτοποιηθεί με διάφορους νόμους στις θέσεις αυτές, (όπως ο Ν. 2266/94 , άρθρα 10,11,12 και 13, που προέβλεπε ……το προσωπικό που υπηρετεί στους δήμους , με σύμβαση εργασίας σε προσωποπαγείς θέσεις Ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που συνιστώνται με την απόφαση κατάταξης.
Η κατάταξη γίνεται σε ειδικότητα αντίστοιχη με την ειδικότητα και τους όρους με τους οποίους κάθε υπάλληλος είχε προσληφθεί ή με τα καθήκοντα που ασκεί , ανάλογα με τα τυπικά του προσόντα .
Ο Ν. 2503 /97 άρθρο 12 παρ. 8 προέβλεψε ότι το προσωπικό που υπηρετεί στους ΟΤΑ πρώτου βαθμού και τα νομικά τους πρόσωπα δημοσίου δικαίου με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου μπορεί να διοριστεί σε οργανικές θέσεις μονίμων υπαλλήλων. Ο διορισμός γίνεται σε προσωποπαγείς προσωρινές οργανικές θέσεις που συνιστώνται με την απόφαση διορισμού και καταργούνται με την καθ΄ οιονδήποτε τρόπο έξοδό τους από την υπηρεσία. Ο διορισμός γίνεται σε ειδικότητα αντίστοιχη με την ειδικότητα που είχαν ως ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνο ή με τα καθήκοντα που ασκούν , ανάλογα με τα τυπικά του προσόντα.

3. Το Π.Δ. 194 / 88 (ΦΕΚ 84 - ΤΕΥΧΟΣ Α΄) "Καθορισμός των προσόντων διορισμού σε θέσεις των δημοσίων υπηρεσιών και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου" το οποίο στο άρθρο 1 ορίζει ότι: "Τα κατά κλάδους προσόντα διορισμού σε θέσεις δημοσίων υπηρεσιών και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (δεν περιλαμβάνονται οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης) καθορίζονται ………" ως εκ τούτου σαφώς προκύπτει ότι το ανωτέρω Π.Δ δεν ισχύει για προσόντα διορισμού στους Ο.Τ.Α.
Για διορισμό σε θέσεις των ΟΤΑ εφαρμογή έχουν τα Π.Δ 37A / 87 (ΦΕΚ 11 - ΤΕΥΧΟΣ Α' και 22/90 ( ΦΕΚ 7 - ΤΕΥΧΟΣ Α').
Τα άρθρα 5, 10 και 14 του Π.Δ. 22/90
προβλέπουν τα τυπικά προσόντα διορισμού δε κλάδους πληροφορικής , τα οποία μεταξύ των άλλων όταν δεν υπάρχουν υποψήφιοι με τα προσόντα που ορίζονται σ΄ αυτά επιτρέπεται ο διορισμός με τίτλους σπουδών ανεξάρτητα από ειδικότητα και σχετική κατά περίπτωση, ειδικότητας, εμπειρία δύο τουλάχιστον ετών.
Φυσικά τα ανωτέρω προσόντα δεν διαφέρουν και από αυτά που ορίζει το Π.Δ. 194/88 που ισχύει στο Δημόσιο και Ν.Π.Δ.Δ.

4. Από τις διατάξεις της παρ 4 του άρθρου 21 του Ν 2738 /99 (ΦΕΚ 180 - ΤΕΥΧΟΣ Α) προβλέπεται ότι: "Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες προβλέπεται ρητώς ότι για το διορισμό σε συγκεκριμένο κλάδο ή ειδικότητα οποιασδήποτε κατηγορίας αντί του οικείου τίτλου σπουδών αρκεί συγκεκριμένη εμπειρία ή αντι του οικείου τίτλου σπουδών άλλης ειδικότητας και ορισμένη ειδίκευση ή εμπειρία στην ειδικότητα της θέσης, τα προσόντα αυτά ισχύουν και για την κάλυψη των θέσεων με μετάταξη κατά τις κείμενες διατάξεις.
Μετατάξεις που έχουν γίνει στο παρελθόν και είναι σύμφωνες με τις διατάξεις της παρούσης παραγράφου είναι νόμιμες".

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι: "το προσωπικό που έχει διοριστεί τακτοποιηθεί με διάφορους νόμους, μεταταγεί σε θέσεις πληροφορικής με τυπικά προσόντα διορισμού την αντίστοιχη εμπειρία που ορίζουν τα ανωτέρω Π.Δ. δεν είναι προσωπικό δευτέρας κατηγορίας, αλλά έχει τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με το προσωπικό που έχει διοριστεί κλπ με τους αντίστοιχους τίτλους σπουδών.
Και ως εκ τούτου η άποψη μας είναι ότι αυτό το προσωπικό που κατέχει θέσεις πληροφορικής με αντίστοιχη εμπειρία δικαιούται το επίδομα πληροφορικής.

5. Με τις διατάξεις του άρθρου 8 του Ν 2470/97 νέο μισθολόγιο, μεταξύ των άλλων προβλέπεται και επίδομα πληροφορικής για τους ειδικευμένους υπαλλήλους που ανήκουν οργανικά σε κλάδους Πληροφορικής , υπηρετούν σε νομοθετημένες υπηρεσίες Διευθύνσεις, Τμήματα ή Κέντρα Πληροφορικής και κατέχουν τα προσόντα που ορίζονται στο Π.Δ. 194 / 88 ( ΦΕΚ 84 - ΤΕΥΧΟΣ Α' ) κατά ειδικότητα ως εξής:
α. Αναλυτές Προγραμματιστές, Ηλεκτρονικοί μηχανικοί σε 30.000 δρχ.
β. Χειριστές - Χειρίστριες Η./Υ., Διατρητικών Μηχανών και Εισαγωγής Στοιχείων σε 25.000 δρχ.

Η ανωτέρω διάταξη φυσικά ισχύει και για το προσωπικό των ΟΤΑ, παρότι δεν ισχύει το Π.Δ. 194/88 και διαφοροποίησε τον τρόπο καταβολής του επιδόματος πληροφορικής από τον τρόπο που καθόριζε η Κ.Υ.Π. 59603 / 93 (ΦΕΚ 924 - ΤΕΥΧΟΣ Β΄), η οποία ήταν και εφαρμόσιμη για το προσωπικό των ΟΤΑ, καθόσον δεν είναι δυνατόν όλοι οι Δήμοι, οι Κοινότητες και τα Ν.Π.Δ.Δ να έχουν νομοθετημένες υπηρεσίες τους πληροφορικής, πλην όμως όλες οι υπηρεσίες τους έχουν μηχανογραφηθεί και οπωσδήποτε υπηρετεί προσωπικό ειδικοτήτων πληροφορικής.
Το έτος 1997 με την εφαρμογή του νέου μισθολογίου το προσωπικό των ειδικοτήτων πληροφορικής είτε Ιδιωτικού Δικαίου είτε Δημοσίου Δικαίου που ελάμβανε επίδομα πληροφορικής με την ανωτέρω Κ.ΥΠ εξακολούθησε να λαμβάνει το ανωτέρω επίδομα.

Το γεγονός ότι οι Οργανισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας των ΟΤΑ, δεν είχαν νομοθετημένες υπηρεσίες ή δεν είχαν θέσεις κλάδων πληροφορικής σ΄ αυτούς αλλά όμως υπηρετούσε προσωπικό κλάδων πληροφορικής που είχε τακτοποιηθεί με διάφορους, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω νόμους , οι οποίοι νόμοι τους τακτοποιούσαν σε οργανικές θέσεις και ως εκ τούτου δεν μπορεί να υποστηριχθεί η άποψη ότι το προσωπικό που τακτοποιήθηκε σε οργανικές προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις είναι και αυτό προσωπικό δευτέρας κατηγορίας και δεν έχει όλα τα δικαιώματα και υποχρεώσεις με το προσωπικό που έχει διοριστεί σε θέσεις που προβλέπει ο οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας και στη μία και στην άλλη περίπτωση το προσωπικό υπηρετεί σε νομοθετημένες θέσεις είτε αυτές έχουν συσταθεί με τον Ο.Ε.Υ είτε έχουν συσταθεί με νόμο που τους τακτοποιούσε.

Η πρόβλεψη του νομοθέτη να τακτοποιεί το προσωπικό σε οργανικές θέσεις χωρίς να υποχρεώσει τους ΟΤΑ να τροποποιήσουν τους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας τους αλλά να συστήσουν τις θέσεις με την πράξη διορισμού, δεν σημαίνει ότι το προσωπικό αυτό βρίσκεται εκτός οργανικών θέσεων και δεν έχει τα ίδια δικαιώματα ήτοι: προαγωγή για θέσεις προϊσταμένων τοποθέτηση σε τμήματα και Διευθύνσεις, μετατάξεις, αποδοχές κλπ.

To ότι πολλοί ΟΤΑ παρ΄ ότι έχουν διαμορφώσει τις υπηρεσίες τους σε Διευθύνσεις και τμήματα δεν έχουν εκδώσει αποφάσεις τοποθετήσεις , που είναι καθαρά μια εσωτερική τακτοποίηση, σημαίνει ότι το προσωπικό υπηρετεί σε μη νομοθετημένες υπηρεσίες. Οι περισσότεροι ΟΤΑ τοποθετούν το προσωπικό στις διάφορες Διευθύνσεις, τμήματα ή γραφεία με προφορική εντολή και ως εκ τούτου η άποψη ότι, παρότι υπάρχει Διεύθυνση, τμήμα ή γραφείο πληροφορικής αλλά όμως δεν έχει εκδοθεί απόφαση τοποθέτησης στις ανωτέρω υπηρεσίες, δεν δικαιολογείται η καταβολή στο προσωπικό των ειδικοτήτων αυτών του επιδόματος πληροφορικής αν και η αποκλειστική του απασχόληση είναι οι αρμοδιότητες που απορρέουν από την ειδικότητα του, δεν ευσταθεί.

Τέλος , όπου ανατίθεται με απόφαση του οικείου προϊσταμένου η αναπλήρωση των καθηκόντων των ειδικοτήτων πληροφορικής σε υπαλλήλους αντίστοιχης εξειδίκευσης άλλων κατηγοριών, όταν υπάρχουν κενές θέσεις ή όταν απουσιάζει για μεγάλο χρονικό διάστημα αυτός που κατέχει την θέση και σ΄ αυτούς τους υπαλλήλους είναι νόμιμη η καταβολή επιδόματος πληροφορικής με απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου και ως εκ τούτου και στη συγκεκριμένη περίπτωση αντίθετη άποψη δεν ευσταθεί.
Ύστερα από τα ανωτέρω παρακαλούμε να δώσετε οδηγίες στα ελεγκτικά όργανα έτσι ώστε να μη προχωρούν σε εκθέσεις ελέγχου για μη νόμιμη καταβολή του επιδόματος πληροφορικής στους υπαλλήλους που κατέχουν θέσεις ειδικοτήτων πληροφορικής, για τους λόγους που αναφέρονται ανωτέρω.

Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει οι υπάλληλοι των κλάδων πληροφορικής να πάψουν να απασχολούνται στα αντικείμενα αυτά, παρότι πλέον οι ΟΤΑ έχουν μηχανογραφηθεί (όπως Ληξιαρχείο, Δημοτολόγια, Νέοι Εκλογικοί Κατάλογοι, Διπλογραφικό Σύστημα, Γραφεία Ενημέρωσης Πολίτη κλπ).
Επομένως η άποψη μας είναι ότι θα πρέπει να σας απασχολεί η ουσία του θέματος και όχι, αν υπάρχουν νομοθετημένες υπηρεσίες, αν οι θέσεις έχουν συσταθεί με την πράξη διορισμού και δεν έχουν αποτυπωθεί στους οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας, καθόσον ένας Ο.Ε.Υ. δεν μπορεί να τροποποιείται κάθε φορά που μια διάταξη νόμου τακτοποιεί προσωπικό ή έχουν διοριστεί ή τακτοποιηθεί με τα τυπικά προσόντα της εμπειρίας.
Συνημμένα σας υποβάλλουμε αποσπάσματα των διατάξεων που αναφέρονται στο έγγραφό μας αυτό, καθώς και αντίγραφα πράξεων φύλλου ελέγχου και απόφαση ελεγκτικού συνεδρίου.


Για την Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΕ-ΟΤΑ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Νώντας Λαμπρακάκης

Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Γιάννης Στρατηγός