![]() ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ |
Αθήνα, 6 Σεπτεμβρίου 2006 Προς: Κοινοποίηση: |
Κύριε Υπουργέ,
Με έκπληξή μας λάβαμε γνώση της ΔΙΠΙΔΔ/Β18/655 οικ. 17765/3-8-2006 εγκυκλίου της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών, σχετικά με την εφαρμογή του Π.Δ. 164/2004.
Α. Από την ανωτέρω εγκύκλιο προκύπτουν τα εξής: Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι αρμόδια είναι τα δικαστήρια ή όταν πρόκειται για διοικητική διαδικασία αυτή είναι υπό τον έλεγχο του Α.Σ.Ε.Π. σε αντίθεση με όσα αναφέρονται στην ανωτέρω εγκύκλιο. Υπό τις σκέψεις αυτές ο Άρειος Πάγος αποφάσισε και παρέπεμψε την υπόθεση για περαιτέρω εκδίκαση στο ίδιο Δικαστήριο, συγκροτούμενο από άλλο δικαστή, εκτός εκείνου που εξέδωσε την αναιρούμενη απόφαση. Β. Το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει εκδώσει αποφάσεις με διαφορετικό περιεχόμενο ερμηνεύοντας τις σχετικές διατάξεις κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο. Συγκεκριμένα: 1. Με την πράξη αριθμ.: 63/Συνεδρίαση 11η /24-5-2005 του Πρώτου Τμήματος, σε διαφωνία που προέκυψε μεταξύ του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό Χανίων και του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Χανίων, για την μη θεώρηση χρηματικών ενταλμάτων με την αιτιολογία ότι οι δαπάνες δεν είναι νόμιμες διότι οι αποφάσεις που εκδόθηκαν κατά την διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων (άρθρο 682 Επ.Κ.Πολ.Δ) δεν παράγουν δεδικασμένο και δεν δεσμεύουν το Ελεγκτικό Συνέδριο κατά την άσκηση προληπτικού ελέγχου και δεν αποτελούν εκτελεστούς τίτλους της παρ. 2 του άρθρου 904 του Κ.Πολ.Δ. και επομένως κατά παράβαση του άρθρου 1 του Ν.3068/2002, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 20 του Ν.3301/2004 εκτελέστηκαν από το ανωτέρω Αθλητικό Κέντρο, το Ελεγκτικό Συνέδριο, αποφάσισε με την ανωτέρω απόφαση του ότι τα εντάλματα του Αθλητικού Κέντρου Χανίων πρέπει να θεωρηθούν για τους λόγους που αναφέρονται σ΄ αυτή και συγκεκριμένα: 2. Το Ελεγκτικό Συνέδριο Τμήμα 1ο στη 8η /14-3-2006 συνεδρίασή του, σε διαφωνία που προέκυψε μεταξύ του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό Κεφαλληνίας και του Δήμου Αργοστολίου, για την μη θεώρηση χρηματικών ενταλμάτων, που εκδόθηκαν σε εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων με τις οποίες αποφασίσθηκε ότι εργαζόμενοι που υπηρετούσαν με διαδοχικές συμβάσεις εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου στον ως άνω Δήμο συνιστούν εξαρχής (από την ημερομηνία της αρχικής τους πρόσληψης) ενιαίες συμβάσεις εργασίας Αορίστου Χρόνου. Στην προκειμένη περίπτωση το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφάσισε ότι τα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες μισθοδοσίας δεν είναι νόμιμες και τα χρηματικά αυτά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν για τους λόγους που αναφέρονται σ΄ αυτή και συγκεκριμένα: 3. Το ίδιο τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην συνεδρίαση 18η /20-6-2006, ύστερα από αίτηση του Δήμου Αργοστολίου και των εργαζομένων του Δήμου για ανάκληση των πρακτικών της 8ης συνεδρίασης της 14-3-2006 εμμένει στην πρώτη απόφασή του για μη θεώρηση των χρηματικών ενταλμάτων για τους ίδιους λόγους που αναφέρονται στα πρακτικά της 8ης συνεδρίασης της 14-3-2006. Από όλα τα ανωτέρω προκύπτει ότι ενώ ο Άρειος Πάγος έκρινε ότι ο Νόμος 2112/1920 εφαρμόζεται και για τον Δημόσιο Τομέα, το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε ότι δεν έχουν αρμοδιότητα τα Πολιτικά Δικαστήρια να κρίνουν αν συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου είναι Αορίστου Χρόνου. Επίσης το Ελεγκτικό Συνέδριο ενώ κρίνει ότι δεν μπορεί να εξετάσει την τελεσίδικη απόφαση για προσωρινά μέτρα που εκδόθηκε από πολιτικό δικαστήριο, στη δεύτερη απόφασή του κρίνει ότι η εκδίκαση της κύριας αγωγής που έγινε από πολιτικό δικαστήριο και αποφάσισε ότι οι εργαζόμενοι έχουν σχέση Αορίστου Χρόνου και έχει καταστεί τελεσίδικη είναι ανυπόστατη και δεν εφαρμόζεται. Ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας στο άρθρο 904 αυτού ορίζει ότι η αναγκαστική εκτέλεση μπορεί να γίνει μόνο βάσει εκτελεστού τίτλου. Εκτελεστοί τίτλοι μεταξύ άλλων είναι και οι τελεσίδικες αποφάσεις. Στην παρ.3 του άρθρου 17 του Π.Δ.774/1980 του Οργανισμού του Ελεγκτικού Συνεδρίου ορίζεται ότι «Κατά τον υπό του Συνεδρίου ασκούμενο έλεγχο επιτρέπεται η εξέταση και των παρεπιμπτόντως αναφυομένων ζητημάτων, επιφυλασσόμενων των περί δεδικασμένου διατάξεων». Ο ισχυρισμός του Ελεγκτικού Συνεδρίου ότι μπορεί να κηρύξει ανίσχυρες τελεσίδικες αποφάσεις που τις έκρινε παρεπιμπτόντως ανίσχυρες, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις του Οργανισμού του, με περαιτέρω αυτονόητη συνέπεια την παραδοχή ότι από αυτές δεν παράγεται δεδικασμένο, έρχεται σε αντίθεση με όσα ορίζονται στο άρθρο 313 του Κ.Πολ.Δ., σύμφωνα με τις οποίες, μπορεί να επιδιωχθεί με αγωγή ή ένσταση η αναγνώριση της ανυπαρξίας μιας δικαστικής απόφασης μόνο στις ακόλουθες περιπτώσεις: Με την παρ.3 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι η αγωγή της παρ.1 υπάγεται στο Πολυμελές Πρωτοδικείο της γενικής δωσιδικίας του εναγόμενου. Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι η αρμοδιότητα για να κηρυχθεί ανύπαρκτη μια δικαστική απόφαση που εξέδωσε Πολιτικό Δικαστήριο ανήκει στα πολιτικά δικαστήρια και όχι στο Ελεγκτικό Συνέδριο κατά την εξέταση των παρεπιμπτόντων αναφυομένων ζητημάτων, όταν μάλιστα έχουμε τελεσίδικες αποφάσεις. Στο άρθρο 94, παρ.4 του Συντάγματος ορίζεται ότι οι δικαστικές αποφάσεις εκτελούνται αναγκαστικά και κατά του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, όπως ο Νόμος ορίζει. Στο δε άρθρο 95, παρ.5 αυτού ορίζεται επίσης ότι η Διοίκηση έχει υποχρέωση να συμμορφώνεται προς τις δικαστικές αποφάσεις. Η παράβαση της υποχρέωσης αυτής γεννά ευθύνη για κάθε αρμόδιο όργανο. Από όλα τα ανωτέρω αναφερόμενα μπορεί να αναρωτηθεί κανείς πιο δίκαιο εφαρμόζεται σ΄ αυτήν τη χώρα; Οι εργαζόμενοι που θα βρουν το δίκιο τους; Όταν τα διάφορα δικαστήρια κρίνουν διαφορετικά για ιδιες περιπτώσεις; Η απόφαση του Άρειου Πάγου δεν έχει εφαρμογή; Γιατί δεν την έλαβε υπόψη του το Ελεγκτικό Συνέδριο; Από ότι γνωρίζουμε οι αποφάσεις του Άρειου Πάγου αποτελούν και δεδικασμένο και πάγια νομολογία. Δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι ένα Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου κηρύσσει ανύπαρκτες τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του αποφάσεις του Αρείου Πάγου. Ναι μεν το Π.Δ.164/2004 έθεσε κανόνες και περιορισμούς στις συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, πλήν όμως τί φταίει ο εργαζόμενος αν γίνεται καταστρατήγηση των διατάξεων; Το συνδικαλιστικό μας όργανο είναι αντίθετο στις συμβάσεις Ορισμένου Χρόνου και χρόνια παλεύει για την κατάργηση των σχετικών διατάξεων που δίνουν τη δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού Ορισμένου Χρόνου ή συμβάσεων μίσθωσης έργου καθόσον οι διατάξεις αυτές καταστρατηγούνται και με αυτό τον τρόπο έχουμε αλλεπάλληλες συμβάσεις με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να είναι όμηροι της εκάστοτε εξουσίας. Με τις αλλεπάλληλες συμβάσεις δεν καλύπτονται πρόσκαιρες ανάγκες ή εποχιακές, ούτε οι συμβάσεις μίσθωσης έργου είναι γνήσιες αλλά καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες των υπηρεσιών. Παρά τις διαμαρτυρίες μας, έχουμε διαπιστώσει ότι εξακολουθούν να εγκρίνονται τέτοιες συμβάσεις μόνο και μόνο για ρουσφετολογικούς λόγους. Κύριε Υπουργέ, Ζητάμε άμεσα την λύσ του προβλήματος με τακτοποίηση όλου του προσωπικού που υπηρετεί μέχρι σήμερα στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού και την κατάργηση των διατάξεων για πρόσληψη προσωπικού ορισμένου χρόνου και κάλυψη των αναγκών με πρόσληψη μόνο μόνιμου προσωπικού. Οι δε συμβάσεις μίσθωσης έργου να περιορισθούν σε γνήσιες συμβάσεις μίσθωσης έργου και να μην υποκρύπτουν επ΄ ουδενί λόγο εξαρτημένη εργασία. Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε. – Ο.Τ.Α. Ο Πρόεδρος Θέμης
Μπαλασόπουλος Ο Γεν. Γραμματέας
Γιώργος Καταχανάς
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ 1. Πρόεδρο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. 2. Γενική Γραμματέα του Κ.Κ.Ε. 3. Πρόεδρο του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ 4. Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου 5. Πρόεδρο Ι’ Τμήματος Ελεγκτικού Συνεδρίου 6. Πρόεδρο Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. 7. Πρόεδρο Ε.Ε. της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. 8. Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Εσωτερικών 9. Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης